Utrácíme stále víc. Většina lidí si už může dovolit nakupovat více, než potřebuje a spotřebuje. Stále větší počet lidí již neupřednostňuje jen nejlevnější zboží, ale vyhledává kvalitu.
„Češi utratili například za potraviny za poslední rok o 3,7 % více než v předchozím období. Navíc levnější výrobky stále více nahrazujeme produkty s vyšší kvalitou a cenou,“ informoval Tomáš Drtina, Managing Director GfK CZ&SK.
„V nepotravinářských kategoriích zaznamenáváme podobně pozitivní trendy. Pro obchodníky i dodavatele je to bezpochyby dobrá zpráva. Letos poprvé v historii také poklesl podíl zboží prodaného v akci. I přesto tento podíl činí u baleného rychloobrátkového zboží 46 %, což je stále nejvíce v Evropě,“ doplnil Drtina. [bomba]
Nejen v Česku, ale v celé východní Evropě stoupá průměrná velikost jednoho nákupu rychloobrátkového zboží. Naopak mírně klesá frekvence nákupů. Privátní značky obchodních řetězců rostou rychleji než značkové zboží.
Role českých potravin je stabilizovaná, větší význam jim přisuzují zákazníci s vyšším vzděláním. To samé platí pro regionální a místní potravinářské výrobky. „Pro nakupující je důležitá poloha prodejny i široký sortiment nabízeného zboží,“ uvádí Svaz obchodu a cestovního ruchu České republiky.
„Dnešní zákazníci jsou informovanější, sofistikovanější, sdílející a v řadě ohledů náročnější. Preferují jednoduchý, bezproblémový a pohodlný nákup,“ vysvětlila Marta Nováková, prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.
Ekonomové očekávají udržitelný růst maloobchodu v Evropě, rychleji pak v její východní části, kde předpokládají také pozitivní vývoj v roce 2018. Nízká inflace a klesající nezaměstnanost se odráží v očekáváních vyššího příjmu, respektive vyšší kupní síly.