V účetnictví Ministerstva práce a sociálních věcí zjistili kontroloři významné nesprávnosti celkem za 8,4 miliardy korun. „Nejvýznamnější nedostatky se týkaly například účtování o výnosech z předfinancovaných projektů z operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost,“ upřesnil Nejvyšší kontrolní úřad s tím, že ministerstvo v tomto případě chybně zaúčtovalo více než 4 miliardy korun v roce 2016, ale mělo tak učinit už o rok dříve.
Problematické bylo také účtování u dlouhodobých podmíněných závazků, neprůkazné účetnictví a inventarizace. „Ministerstvo často měnilo účetní software a údaje, které do něj vkládalo, nebyly dostatečně podrobné,“ vysvětlili kontroloři. Od roku 2011 změnilo Ministerstvo práce a sociálních věcí svůj účetní software třikrát, naposledy v roce 2016. „Přechod na nový systém ale nemělo dobře připravený. Nedostatky byly už v počátečních stavech nastavených v účetním systému,“ upřesnili. [bomba]
Kontroloři zjistili nedostatky také v údajích předkládaných pro hodnocení plnění státního rozpočtu. Tyto údaje mají podat detailní informace o pohybech prostředků státního rozpočtu, tedy o příjmech a výdajích ze státního rozpočtu. Díky nim lze sledovat předpokládané příjmy, odhadnout výdaje a sledovat jejich skutečné plnění. Nesprávnosti v těchto údajích podle NKÚ přesáhly 143 milionů korun.
„Na nespolehlivost údajů a vysokou míru nesprávností v účetnictví u jednotlivých ministerstev upozorňujeme dlouhodobě, protože tyto chyby ohrožují cíle účetní reformy, která proběhla v roce 2010,“ uvedl Nejvyšší kontrolní úřad.
Údaje z účetnictví slouží jako zdroj informací k řízení veřejných financí. Účetní reforma měla tedy zajistit jejich spolehlivost. Národní účty by se měly opírat o spolehlivé údaje právě z účetnictví vládního sektoru. Závažné nedostatky v účetnictví ministerstev proto mohou negativně ovlivnit konsolidované účetní výkazy za Českou republiku.