Exotické zájezdy si zákazníci cestovek obvykle kupují v dostatečném předstihu, proto není dobré očekávat "last minute" akce. V rozhovoru pro Bleskově.cz prozradila výkonná ředitelka Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tereza Picková, jaké jsou nyní oblíbené destinace.
O jaké zimní zájezdy je největší zájem?
Říjnové prodeje se vyvíjely poměrně proporčně s přibližně třetinovým podílem prodejů směřujících do léta 2018 a třetinou do zimy 2017/2018. Poslední třetina prodejů pak připadla na doprodej letošní letní sezony 2017.
Poměr prodejů do "teplých destinací a do klasických lyžařských destinací" je aktuálně poměrně vyrovnaný s mírnou stagnací lyžařských zájezdů. Výraznější nárůsty vykazují Spojené arabské emiráty, Egypt a Kanárské ostrovy. Exotické zájezdy klienti dlouhodobě poptávají s dostatečným předstihem (zejména pro termíny Vánoc a silvestrovské pobyty). Last minute prodej je v případě exotický zájezdů skutečně velmi omezený právě i s ohledem na zajišťování dopravy na pravidelných leteckých linkách, kde je cena letenky v případě nákupu na poslední chvíli velmi nevýhodná. Vlivem hurikánů je utlumený prodej do Karibiku.
Jaká je situace u lyžařských zájezdů? [bomba]
V případě lyžařských zájezdů je prodej více vázaný na vývoj počasí a sněhové podmínky. S dostatečným předstihem tak nakupují zejména početné skupiny a rodiny s dětmi, které by jinak mohly čelit nedostatku dostupné kapacity. V případě lyžařských zájezdů se zejména do bližších destinací (Rakousko) stále více prosazuje vlastní doprava. Autobusové zájezdy jsou ve větší míře realizovány především do vzdálenější Itálie, kde klienti v průměru pobývají delší dobu (5 - 8 dní). V rámci lyžařských zájezdů roste zájem o Rakousko. Itálie se drží na obdobné úrovni jako v loňském roce.
Evidujete již zájem o Vánoční pobyty?
Ano. Postupně se rozbíhá prodej adventních zájezdů, zejména jednodenních. Další nárůst poptávky se předpokládá zejména koncem listopadu a na začátku prosince. Proti loňsku je v prodejích zatím větší zájem o Drážďany a Polsko. Proti loňsku vykázaly silné prodeje zejména arabské destinace - Turecko, Egypt a Tunisko. Silné prodeje v září udrželo Řecko, největší nárůst vykázal Egypt.
Jsou klienti stále náročnější?
Rostoucí průměrná cena dokládá zájem klientů o kvalitnější služby. Poptávka tedy směřuje zejména na čtyř a pětihvězdičkové hotely a stravu v režimu all inclusive. Zájem roste také u zájezdů s leteckou dopravou.
Kolik je nyní v ČR cestovních kanceláří a kolik cestovních agentur? Spíše jich přibývá či ubývá?
V České republice je nyní cca 845 pojištěných cestovních kanceláří (údaj k 18. 7. 2017) a přibližně 3 000 cestovních agentur. Přestože ročně několik desítek nových cestovních kanceláří vznikne, jejich celkový počet se od roku 2012, kdy bylo na trhu dle údajů MMR ČR 1 092 aktivních CK, postupně snižuje. Tento vývoj můžeme hodnotit jako pozitivní, neboť trh se pročišťuje a zůstávají pouze dlouholeté a kvalitní cestovky. Důvodů klesajícího počtu podnikatelských subjektů je několik, vedle zvyšující se náročnosti podnikání v oboru, hraje roli i zpřísnění přístupu pojišťoven k poskytování pojistky pro případ úpadku.
Evidujete více nebo méně problémů s "cestovkami" a stížností na ně?
V řadě případů se jedná o "běžné" reklamace na poskytnuté služby. AČCKA však oprávněnost reklamací neposuzuje, to přísluší pouze pořadatelské cestovní kanceláři.
Co aktuálně vaši Asociaci nejvíce trápí, co byste rádi změnili?
Dlouhodobě vystupujeme proti neoprávněnému podnikání a podvodným subjektům, kteří bez příslušného oprávnění, a často také bez pojištění proti úpadku, suplují činnost cestovních kanceláří a spotřebitele tak uvádějí v omyl i v případné riziko. Ročně obdržíme desítky podnětů z řad laické i odborné veřejnosti a po jejich přezkoumání na příslušné živnostenské úřady podáme v průměru 15 - 20 podnětů ročně na podezření z neoprávněného podnikání.