To je více než loni. O sebevraždy šlo v 60 případech, zbylé oběti byli lidé, kteří spadli pod kola vlaku náhodou, případně zahynuli při dopravních nehodách.
Dopravcům tím vznikají náklady, které jim nikdo nenahradí. Případy sražených chodců se přitom vyšetřují neúměrně dlouho.
„Nejméně 35 až 40 procent sražených chodců jsou sebevraždy, zbytek případů spadá na nepozornost při přecházení nebo přejíždění kolejí,“ řekl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.
Každý z těchto incidentů se obvykle vyšetřuje dvě až tři hodiny, a to i v případech, že jde o prokazatelnou sebevraždu bez cizího zavinění. Vlaky pak nabírají zpoždění a nastávají ztráty pro dopravce. [bomba]
Běžný dopravce tak ročně může přijít až o 2 miliony korun kvůli zajištění náhradní dopravy, úklidu po kolizi s vlakem a podobně. Letos to ale může být podstatně více. Například jedna ze soukromých železničních společností zavádí kompenzace pro cestujícící za zpoždění delší než dvě hodiny ve výši 50 procent z ceny jízdenky a u jediného vlaku v případě takové nehody či srážky s člověkem, může jít o částku až 60 tisíc korun.
České dráhy vyplácejí cestujícím odškodné jen v případě, že zpoždění nebylo způsobeno zaviněním třetích osob. „Mimořádné události na železnici nám ročně přinášejí zdržení mezi jedním až dvěma tisíci hodinami ročně,“ uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík.
Co se sebevražd skokem pod vlak týče, zoufalí lidé je volí jako jednu z variant pro dobrovolný odchod ze života. Především pro "jistotu usmrcení". Přičemž pokud se čin člověku nepovede, může skončit doživotně jako mrzák například na vozíku. Ve většině případů ale vlak člověka usmrtí. Pro strojvedoucího, personál, ale někdy i cestující jde o velké psychické trauma, kdy nastupují školení psychologové.
„Lidé volí ukoneční života z mnoha důvodů. Někdy jde o nešťastnou lásku, existenční problémy, když se dozvědí, že jsou nevyléčitelně nemocní či mají psychické problémy. Nikdy bychom ale neměli takové lidi odsuzovat. Nikdo neví, v jaké situaci a rozpoložení se zrovna nacházeli," dodal pro Bleskove.cz jeden z psychologů, lékařů.
Samostatnou kapitolou jsou pády osob pod soupravy pražského metra, kde musí být vždy po přerušení provozu urychleně zavedena náhradní doprava s masovým nasazením desítek autobusů. Letos pod vozy metra zahynulo už šest lidí a provoz se musel přerušovat ve stovkách případů.