Taková situace může nastat nejen při válce, ale třeba při velké živelní pohromě nebo veliké migrační vlně. Proč se ale teď začala armáda zabývat stavem vojenských letišť? Hrozí snad válka, na kterou se naši vojáci připravují?
Podle informací Práva vytipovala armáda v každém kraji přistávací plochu, která by mohla být zařazena mezi záložní letiště. „Cílem je, aby v každém kraji bylo jedno provozuschopné letiště, které bude schopno bez větších příprav okamžitě přijímat letadla,“ řekl dobře informovaný zdroj. [bomba]
Ministerstvo obrany potvrdilo, že podobný plán existuje, ale zatím je utajený. „Koncepce řešící stav a rozvoj letištní sítě v ČR se připravuje, jedná se o režimový dokument, který bude předložen Bezpečnostní radě státu a poté vládě. Z těchto důvodů nebudeme detaily zveřejňovat,“ řekl Právu mluvčí ministerstva Jan Pejšek.
V případě, že vláda koncepci odsouhlasí, budou vytipovaná letiště zařazena mezi tzv. objekty důležité pro ochranu státu. Ty mají větší právní ochranu. Pokud je chce jejich majitel například prodat, musí žádat o povoleníMministerstvo obrany.
V případě ohrožení by letiště byla pod ostrahou armády, případně aktivních záloh. Koncepce počítá i s tím, že vojenské posádky nejblíže k záložnímu letišti získají do vozového parku cisterny a techniku potřebnou pro údržbu a také budou muset vycvičit jednotky, které dokážoí provizorní letiště obsluhovat.
Do hledáčku generálního štábu se dostala už nepoužívaná vojenská letiště – Bechyně, Hradčany u Mimoně, Kámen u Pacova nebo Planá u Českých Budějovic, která dnes patří Jihočeskému kraji. V některých krajích museli vojáci vybírat jen mezi soukromými letišti. Mezi vytipovanými jsou letiště v Havlíčkově Brodě, v Jihlavě, kdy obě provozují aerokluby, či v Kunovicích, které patří soukromé firmě Aircraft Industries.
Záložním letištěm by se měl stát areál v Bochoři u Přerova, který armáda ještě před nedávnem používala pro své vrtulníky, ale ty přestěhovala do Náměště nad Oslavou.