Šikana, šikana a znovu šikana. Takhle to vnímají stovky lidí třeba na vozíku nebo s kompenzačními pomůckami a také Národní rada zdravotně postižených (NRZP). V momentě, kdy na případ upozornila Česká televize, se například VZP nechala slyšet, že “jde o nedorozumění” a že pomůcky zpět žádat nebudou…
Mnoho invalidních vozíků či kompenzačních pomůcek si museli nechat handicapovaní udělat na míru a připlatili si až desítky tisíc korun. Přesto doslova vyčůranost některých pojišťoven nezná mezí.
Například takový mechanický vozík má užitnou dobu pět let, elektrický sedm let. „Nikomu nestačí invalidní vozík jeden. Když se porouchá, trvá oprava dlouho a musí být na předpis. Člověk je vyřazen ze života. Všichni si chtějí vozík ponechat i po době užití, mají ho jako rezervu pro nenadálé případy,“ vysvětlil šéf NRZP Václav Krása.
Obyčejné mechanické vozíky vyjdou asi na 9 000 korun, aktivní na zhruba 50 000 a speciální pro nejvážněji postižené na 100 000 korun. Klient si podle rady někdy hradí až 60 procent ceny. A následně je mají odevzdat, aby dostali nové, respektive jen přípěvek?
„Jsou to šmejdi a šmejdy zůstanou. V civilizovaném světě dostávají postižení základní vozíky a pomůcky zdarma, u nás na tom firmy vydělávají a ještě si my musíme platit veliké peníze. A pak jim to mám odevzdat? Se asi někdo zbláznil, to na tom pan ředitel pojišťovny jako bude drandit do práce?,” diví se jeden z vozíčkářů, pan Petr z Prahy. [bomba]
Elektrické vozíky pojišťovny proplácejí jen do částky 136 000 korun. Náklopné zařízení pro polohování za 40 000 korun si obvykle musí handicapovaný uhradit sám.„Pojišťovny si přivlastňují zdravotní prostředek, na němž se podíleli pacienti až 60 procenty ceny, tedy 60 000 až 70 000 korun. Nemají právo vést ho ve svém majetku. Občanský zákoník mluví o tom, že existují nějaké podíly na věci. Je nepřípustné, aby zdravotní pojišťovna majetkovou účast přecházela,“ uvedl právník NRZP Zdeněk Žižka.
Rada měla původně s Všeobecnou zdravotní pojišťovnou dohodu, podle níž si mohli lidé po uplynutí užitné doby pomůcky ponechat. Od ledna ale pojišťovna postup přestala dodržovat. Nyní VZP oznámila, že si klienti budou moci vozíky znovu nechávat podle nové smlouvy, která nahradí dřívější dohodu.
„Došlo k nedorozumění. Změnila se pouze právní forma z dohody o narovnání na bezplatný převod na pojištěnce,“ dodala mluvčí VZP Lucie Krausová.
Podle rady postižených může za podobné problémy zákon o zdravotním pojištění. Jeho část týkající se výše úhrad zrušil Ústavní soud a nařídil ministerstvu normu předělat. Resort nyní připravuje novelizaci, která má jasně nastavit transparentní pravidla. Na jejich tvorbě se podílí i sami handicapovaní nebo pacientské organizace. Schválení ale bude až na nových poslancích.