Ústavní soud vyhověl stížnosti jedné ze společností, která od viníků nehody a od pojišťovny požadovala asi 100 000 korun jako náhradu poklesu tržní ceny auta po havárii. Soud nižšího stupně však firmě přiřkl jen náhradu nákladů vynaložených na opravu, navíc ještě sníženou kvůli amortizaci náhradních dílů.
Podle právního zástupce firmy je škodou i snížení hodnoty vozu. „Máme dvě identická auta. Jedno opravené po dopravní nehodě, druhé nepoškozené. Myslíte, že bude mít stejnou hodnotu jako to nabourané?“ řekl pro ČT právní zástupce poškozené firmy Martin Soppe.
To, že technický stav auta po opravě nebude nikdy stejný jako u nového potvrzují i majitelé autoservisů. „Takové auto je jako člověk s trvalými následky po úrazu. Technický stav vozidla nemůže po opravě dosáhnout stejných parametrů. Mechanik nikdy nedokáže přesně stanovit, co by se mělo vyměnit, aby se odstranily všechny následky nehody,“ řekl majitel autoopravny Pavel Kubovic. Cena podle něj může klesnout o 5 až 50 procent, záleží na stáří vozidla. [bomba]
Ústavní soudci dali firmě za pravdu. Zdůraznili princip úplného odškodnění. Pokud v důsledku protiprávního jednání dojde k poškození věci, je třeba hodnotu obnovit anebo v penězích nahradit ve všech podstatných ohledech.
„Po nálezu Ústavního soudu by mělo platit, že pokud bude skutečně v konkrétním řízení prokázáno, že ta tržní cena vozidla před opravou a po provedené opravě je nižší, měla by být i tato škoda, tento rozdíl, uhrazen,“ řekl novinářům soudce zpravodaj Vojtěch Šimíček.
„Nestačí, pokud je obnovena hodnota funkční nebo technická, tím by totiž a priori byla omezována možnost vlastníka nakládat s věcí právem chráněným a ekonomicky racionálním způsobem ve stejném rozsahu a za stejných podmínek jako před poškozením věci,“ stojí v nálezu.