Namísto toho, co by se Ťok jako šéf dopravy měl spíš stydět za to, jakým způsobem se v ČR staví nebo rekonstruují dálnice, dělá si z toho vlastně legraci. I když to sám nemyslí zle, rozezlel mnoho motoristů.
„Pan ministr Ťok má služební vůz s řidičem a zřejmě ho to tolik netrápí. Když máte své auto, spěcháte, protože, když nestihnete doručit včas zásilky, tak vám taky může hrozit vyhazov, tak asi úplně v klidu nejste. Asi by si měl pan ministr dát mokrý hadr na hlavu, než začne říkat takové bláboly,” řekl naštvaně pan Stanislav, profesionální řidič dopravní služby.
Na D1 pokračují opravy už čtvrtým rokem a nezdá se, že by to mělo nějak rychle skončit. Spíš naopak. Letos se pracuje na rekordním počtu úseků a podle ministra dopravy Dana Ťoka trvají uzavírky a omezení kvůli opravám nejkratší možnou dobu. Chtěl by ale, aby dělníci pracovali ve dvou směnách. [bomba]
„Jízda po D1 pro mě není stresující. Je to dálnice, která se dostala do stavu, ve kterém je. A my jsme v situaci, kdy dálnici musíme znovu postavit za provozu, což není jednoduchý úkol. V převážné většině času jsou otevřeny dva pruhy tam a dva zpátky. Pokud člověk přijde s pokorou k tomu, že když vjíždí do opravovaného úseku, tak dodržuje rychlost – a mnohdy to vynucujeme měřením rychlosti – tak zásadní problém nemá,“ prohlásil v ČT ministr.
Problém podle něj nastává až ve chvíli, když se stane havárie nebo je nutné jezdit jedním pruhem, například při přeznačování. Čas potřebný na změnu značení se však výrazně zkrátil, a probíhá většinou od pátečního do nedělního večera. „Dneska se bavíme, že bychom i ty dva pruhy dělali paralelně a posunutě proti sobě. Tak, aby jak špička z Prahy, tak i špička v neděli z venkova do Prahy byla ve dvou pruzích,“ podotkl Ťok, jenomže jedna věc jsou řeči, druhá realita.
Řidičům pro jízdu po modernizované dálnici doporučuje hlavně trpělivost. „Poradil bych jim, aby jezdili v klidu, nenechali se vystresovat a aby sledovali informace. Pokud je někde zácpa, tak já bych ji doporučil objet. Já je objíždím,“ tvrdí ministr, který ale asi neví, co to je jezdit po D1 denně.
„Pan ministr by měl spíš držet ústa a krok. Protože on je totálně mimo mísu. Díky němu a jemu podobným se u nás stále stejné firmy patlají se stavbami nebo rekonstrukcemi silnic a dálnic neskutečně dlouho a neskutečně draze a pak je to mnohdy i neskutečně nekvalitní. Proč to za hranicemi v Rakousku, Německu nebo na Slovensku jde lépe a u nás ne? Na to by se měl ministr zaměřit a ne štvát lidi…,” dodal další profesionální řidič, pan Jaromír z Brna.
„Myslím, že by se tam mělo pracovat mnohem intenzivněji a vyžaduji, aby se pracovalo ve dvou směnách. Nám už se podařilo, že se dělá sedm dnů v týdnu, že se dělá 12 až 14 hodin. Co se mně nelíbí, že to většinou firmy řeší tak, že mají jednu směnu. Já bych tam chtěl vidět dvě směny. Dvě osmihodinové nebo sedmihodinové směny udělají víc než jedna dvanáctihodinová,“ míní Dan Ťok.
Ministr dříve zmiňoval také možnost, že by se na dálnicích nebo významných silnicích pracovalo i v noci. Dnes ale uznává, že to není příliš reálné. „Kritické věci se dělají v noci, tam máme výjimku. Ale obecně kolem dálnice jsou všude kolem vesnice a nám prostě nechtějí dát povolení, abychom mohli dělat v noci, protože je obtěžujeme hlukem. Já tomu z jedné strany rozumím, ale z druhé strany by to určitě pomohlo,“ hájí možnost práce v noci ministr. Přesto je přesvědčen o tom, že práce nyní probíhají mnohem rychleji než dřív.