Ředitelství silnic a dálnic, jak uvedla MF Dnes, přikleplo v roce 2015 zakázku, při které namalování jednoho metru krajnice vyšlo na 105 korun. Českobudějovická radnice ve stejném kraji přitom a u téže firmy vysoutěžila totožnou práci za 38 korun za metr. Kdyby ŘSD mělo stejné ceny jako magistrát, zaplatilo by v devítimilionové zakázce o 1,7 milionu korun méně.
Znamená to, že rozdíl je 176 procent v ceně, kterou nakonec zaplatí daňoví poplatníci. A pokud pomineme současnou až šokující “kvalitu” barvy, kterou se tvoří dopravní značení na vozovkách, a která mnohdy vydrží pár měsíců, jde o skandální odhalení plýtvání veřejných prostředků.
Když před dvěma lety ŘSD zadalo tendr na vodorovné značení pro okres České Budějovice, přišla mu jediná nabídka - od společnosti Lion-stavební a obchodní společnost, která zakázku získala za 9,7 milionu korun. Jeden metr čtvereční vodicí čáry na kraji silnice vyšel na 105 korun!
Ve stejné době však soutěžila zakázku na vodorovné značení také českobudějovická radnice. V soutěži bylo zájemců více, vyhrála opět firma Lion. Jeden metr čtvereční stejnou technologií vyšel na 38 korun. Podobné rozdíly jsou i u dalších položek, a to i přesto, že zakázka pro ŘSD byla v celkovém objemu výrazně větší. ŘSD a českobudějovický magistrát čísla zveřejnily na svých profilech zadavatele. [bomba]
Kuriózní na celé věci je, že firma Lion, jenž zakázky vyhrává, nemá webové stránky a nezveřejňuje výsledky v obchodním rejstříku. Zato vyhrává zakázky bez soutěže v českobudějovické pobočce ŘSD pravidelně již od 90. let a nikomu to nevadí! Jak uvedla MF Dnes, ve firmě není nikdo telefonicky k zastižení, na e-mail nikdo nereaguje.
ŘSD v minulosti čelilo kritice za neprůhledné malé zakázky, kdy se oslovují pouze vybrané firmy. V roce 2014 dostal státní podnik za zmíněnou zakázku půlmilionovou pokutu od antimonopolního úřadu za to, že ji dělil tak, aby se nemusela soutěžit.
„Do otevřeného řízení se mohl přihlásit každý zájemce, který splňoval požadovaná kritéria,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Studecký s tím, že se zakázka pro silnice v Jihočeském kraji rozdělila na jednotlivé oblasti i kvůli tomu, že podle dlouholetých zkušeností jeden uchazeč nezvládal značení provést vždy do konce roku a hrozilo přeprodání zakázky více subdodavatelům.
Jenže tak otevřená soutěž nebyla. Firmy z oboru podotýkají, že by musely plnit absurdní podmínky - šlo například o požadavky na kvalifikaci stavbyvedoucího nebo strojní vybavení, kterým by bylo možné celou zakázku uskutečnit během dvou dnů.
Dalším doslova průšvihem je to, jak ŘSD “nechává firmu” malovat dělící čáry. Například na nově rekonstruovaném povrchu různých silnic. Zatímco třeba v zatáčce, kam řidič nevidí, zda může předjíždět, vznikne přerušovaná dělící čára, na rovných a přehledných místech je často nově čára plná. I když existují stovky svědků v podobě řidičů, kteří úseky, jako například od Oltyně na Milevsko, jezdí denně a znají situaci, ŘSD tvrdí, že “nikdo nic neměnil a tento typ čar tam byl vždycky”!
„To mě nedávno naštvalo, když jsem si to jejich vyjádření na Bleskove.cz přečetl, protože pak ŘSD lže a je to na pár facek. Je vidět, co je to za společnost, včetně policie, která si neohlídá, jak nějací dělníci namalují čáry a vlastně zbytečně způsobují na silnicích potíže,” dodal profesionální řidič pan Milan z Milevska.