Česko je specialistou na zákonné paradoxy. Člověk, který si chce udělat řidičský průkaz není regulérní řidič, a přitom se může vybodovat a dokonce může jít i do vězení. Přičemž nikdo nenutí provozovatele autoškol, aby na své žáky kvalitně dohlíželi. Když pak vidíme mnohé řidiče nebo řidičky na silnicích, ptáme se často - proboha, kdo těmhle lidem vůbec dal řidičák?
„Je to obrovské neštěstí. Jak může někdo dovolit, aby člověk, který v životě neseděl za volantem a není schopen mnohdy ani nastartovat, vyrazil s autem na silnice do ostrého provozu? Vždyť to samo o sobě je život ohrožující jak pro posádku vozu autoškoly, tak i pro běžné řidiče,” řekl Bleskove.cz jeden ze zkušených dopravních policistů. [bomba]
„Mělo by to být tak, jak tomu bývalo dříve, že žák v autoškole šel na trenažér, kde alespoň pochopil základní úkony za volantem, pak na hřiště a až potom na silnice. Ale dneska se divíme, že je tolik agresivních a neschopných řidičů? Vždyť se podívejme, kolik řidičů nedává znamení kam jede, nesleduje provoz okolo sebe ani za sebou. A nezná ani základní vlastnosti, jako je třeba přednost zprava…,” naříká policista, který byl kdysi i u řady přezkoušení řidičů.
Sám by byl proto, aby řidičský průkaz nedostal úplně každý. „Auto je zbraň, ať chceme nebo ne a může nám sloužit, můžeme s ním být prospěšní, ale můžeme s automobilem i zabíjet. Stejně tak bych byl pro extrémní tresty za alkohol či drogy za volatnem. Klidně statisícové pokuty a tresty podobající se těm za pokus vraždy či vraždu samotnou. Nic jiného to totiž není, pokud opilý nebo zfetovaný člověk sedne za volant,” namítá pan Josef, policista, který také viděl desítky smrtelných nehod. A dodává, že součástí autoškoly by měly být alespoň základní psychotesty.
Paradox v českých zákonech je i to, že žák autoškoly může být trestán za to, za co vlastně “nenese odpovědnost”! A vybodovat se může ještě dříve, než dostane řidičské oprávnění!
„I těmto lidem hrozí pokuty či trestné body a v případě vážnějšího porušení zákona v podobě třeba způsobení dopravní nehody či jízdy pod vlivem alkoholu dokonce i zákaz řízení,” říká mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Paradoxem je také to, co policie vůbec neřeší, přičemž jde o jasnou chybu, že žák autoškoly je podle zákona účastníkem silničního provozu, který legálně řídí vozidlo, i když ještě není držitelem řidičského oprávnění, ale cyklista, který je také účastníkem silničního provozu, nemusí mít žádné osvědčení.
„Tisíce cyklistů ani nevědí, kde a komu mají dát přednost. Neznají značky, nevědí, jak má být kolo vybavené, a přitom způsobí ročně stovky nehod. Je to zkrátka postavené na hlavu. Za žáka autoškoly má zodpovědnost nést výhradně učitel, provozovatel. Nejenom za to, kolik za to dostane peněz. A pak by měli být přezkušováni i sami školitelé autoškol. Mnohdy, když vidíme, co někteří své žáky učí za volantem, tak z toho člověku běhá mráz po zádech,” varuje policista s dlouholetou praxí.