Některé pojišťovny hlásí meziročně dokonce až čtyřnásobný nárůst pojistných podvodů. Češi se snaží podvádět i u pojištění vozidel. Tady se ale snižuje částka, o kterou chtějí pojišťovny připravit.
Klienti do pojišťoven nejčastěji posílají fotografie odřených nebo nabouraných aut. Příčiny nehod jsou ale mnohdy jiné, než majitelé aut uváděli. “Často například nahlásí majitel vozu srážku s jiným autem. Později se ale zjistí, že si vůz naboural sám,” říkají zástupci pojišťovacích domů.
V pojišťovně Kooperativa například meziročně odhalili o deset procent pojistných podvodů víc. Kromě těch u vozidel ale čím dál častěji řeší podvody u životních nebo úrazových pojistek. [bomba]
„Velmi často odhalujeme i případy, kdy si někdo způsobí sám zranění, aby dostal pojistku. Například typický příklad, kdy si nechal člověk rozdrtit prsty u nohy. Pojistné plnění tam bylo jen asi 20 nebo 30 tisíc korun,“ řekl ČT mluvčí Kooperativy Milan Káňa.
Každá nahlášená událost ovšem projde několika kontrolami. Pojišťovny navíc k dokazování využívají i sociální sítě. „Klient nahlásil pojistnou událost své dcery, když si zlámala ruku. Měli poměrně vysoké pojistné plnění. Ze sociálních sítí jsme zjistili, že dcera skutečně úraz měla, ale stal se jí ještě předtím, než byla pojištěna,“ popsala jeden z případů vedoucí oddělení vnitřní kontroly z Pojišťovny České spořitelny Dita Němečková.
Specifickým obdobím pro pojišťovny je pak zima. Škody při nehodách sice nejsou tak velké jako v létě, ale nehod je až o 65 procent víc. Více starostí mají i majitelé budov. Sníh na střechách, led a padající větve ohrožují chodce i auta.
Majitelé nemovitostí ale mají povinnost problémům předcházet. Pokud se tak prokáže, že něco zanedbali, pojišťovna jim může snížit výplatu škody nebo ji vůbec nepřiznat.
Pokud pojišťovna podvod odhalí, plnění krátí nebo ho nevyplatí. Jedná se zároveň o trestný čin. Policie jich vyšetřovala za prvních jedenáct měsíců v loňském roce na 520. Objasnila necelé tři čtvrtiny případů.