Česká pošta přišla s nápadem, jak “zefektivnit a zkvalitnit” své služby. Namísto toho, že by to mělo být samozřejmostí a měla by to naplňovat jakási firemní politika státního podniku, bude na to najímat specialisty. A ti se za 10 milionů korun postarají o to, aby pracovníci společnosti měli čistý a kompletní stejnokroj, upravené nehty. Aby bylo z jejich strany kvalitní oslovování zákazníka ve správném pádu, aby také byla rozmístěna reklama na pobočce, vyvětraný vzduch a řada dalších detailů.
“Když přišlo vedení s tímto nápadem, začali jsme se smát. Tam opravdu pracuje šílenec či šílenci, kteří nedělají nic jiného, než že vymýšlejí nesmysly nebo něco, co dá luxusní kšeft jejich kamarádíčkům,” řekl Bleskove.cz jeden ze zaměstnanců České pošty.
To, aby vše bylo takzvaně ‘špígl-nýgl’ budou kontrolovat utajení výzkumníci na pobočkách. Kromě toho by měli na pracovníky pošty vyvíjet určitý tlak. Což mnozí vnímají jako další formu šikany, nátlaku a pro některé už tak dost nesnesitelné podmínky. [bomba]
“Už to, že nás nutí prodávat losy, nabízet pojištění a různé produkty, vtírat se lidem, je tristní. Dělám už u pošty přes dvacet let a místo toho, co by to mělo být lepší, je to čím dál horší. Nechápu, jak vedení státu může nechat ve vedení takové hňupy, kteří sice nezajistí, aby zásilky došly včas, ale budou řešit nesmysly. Každý týden zaznamenáváme stížnosti či poznámky na to, jak jsme jako Česká pošta strašní, že jim jde obyčejný dopis tři dny, doporučený čtyři, balík bůhví jak dlouho. Že jim přijde zásilka s oznámenkou, ale tu nedostanou a podobně, což není chyba přepážek, ale procesu doručování a transportu,” uvedla pracovnice jedné ze středočeských poštovních poboček.
To však jde teď zřejmě stranou. Důležitý je nyní takzvaný “mystery shopping”. Jde v podstatě o kontrolní nákup v utajení, podle kterého se zjistí, jak kvalitně pracovníci nabízejí služby a plní své povinnosti. Podnik za tímto účelem vypsal veřejnou zakázku, v rámci níž hledá firmu, která bude tento výzkum provádět.
Proč má ale státní podnik, financovaný i z veřejného rozpočtu, tedy z daní poplatníků, najímat firmu, která má provádět něco, co by měla a mohla pošta pokrýt z vlastních řad, a utrácet za to 10 milionů, nikdo nechápe. “Oni mají problém nám přidat pár korun, ale problém vyhazovat peníze za hlouposti, s tím problém rozhodně nemají,” kritizují sami zaměstnanci společnosti.
Průzkum bude hledět na takové detaily, jako jsou základní hygienické nývyky a zvyky každého reprezentanta firmy, jako zda má zaměstnanec čistý a kompletní stejnokroj, upravené vlasy, ruce a nehty nebo zda nežvýká žvýkačku. Na pracovním místě také nesmí mít viditelné své osobní věci, třeba kabelku nebo mobilní telefon. Zakázáno je také pití před zákazníkem.
“Osobně nechápu, proč by nemohla mít pracovnice na pobočce mobil nebo hrnek s kávou či vodou? Když sedíte pět sedm hodin za přepážkou a nemůžete se ani napít. Je to vážně šikana, která k ničemu nevede. Jen tím znechutíte lidi, kteří berou opravdu almužnu, oproti tomu, jaké platy jsou ve vedení státní firmy Česká pošta,” uvedla paní Jana z jedné z poboček.
Nikdo z nespokojených pracovníků pošty nechce hovořit takzvaně na celé jméno, bojí se pomsty a ztráty zaměstnání.
V plánu jsou i testovací telefonní hovory, při kterých budou výzkumníci kontrolovat, zda pracovník oslovuje zákazníka příjmením v 5. pádu, mluví srozumitelně nebo zda zvedne telefon do tří zazvonění. V zadání pošty je také uvedeno, že pracovníci budou vystavováni „mírnému tlaku“.
Cílem toho všeho je podle České pošty zlepšení služeb pro zákazníky nebo jejich modernizace. „Jedná se o nezávislé zjištění reálného stavu komunikace mezi zákazníkem a pracovníkem na přepážce,“ uvedl mluvčí pošty Matyáš Vitík.
A další šikanózní nápady jsou třeba takové, kdy “tajní agenti” budou hodnotit třeba i to, jestli je dobře uklizeno a vyvětráno, případně zda jsou správně rozmístěny stojany s tiskopisy, reklamy nebo prodávané produkty z nabídky.
“Opět to povede k šikaně a k tomu, aby se po nás někdo vozil. Umíte si představit, že v tomhle počasí, jaké je teď, může být pobočka pošty uklizená? Že Vám za den projde 200 lidí a letáky a vše je na svém místě, když to tahají děti i dospělí. Řeší akorát nesmysly a hovadiny, které mají jen odvrátit pozornost od průšvihů, kterých se páni nahoře dopouštějí. Už teď si hledám jinou práci a zvažuju po sedmnácti letech od pošty odchod,” svěřila se další z pracovnic pobočky České pošty.