Jak pro ČTK uvedl David Šimoník, mluvčí společnosti Kapsch, která mýtný systém v Česku provozuje, za deset let stát na mýtném získal 77,5 miliardy korun.
Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1 400 kilometrech dálnic a na části silnic první třídy. Nejúspěšnějším týdnem za tuto dobu byl předvánoční 50. týden roku 2015, během něhož se vybralo 213 milionů korun. Loni se během tohoto období vybralo zhruba o milion korun méně. Celý prosinec zaznamenal meziroční růst o 3,45 procenta na 727 milionů korun. [bomba]
Náklady na provoz mýta loni činily 1,959 miliard korun bez DPH, stát tak z každé vybrané koruny získal přibližně 80 haléřů a zbytek připadl firmě Kapsch a jejím subdodavatelům. Podobný podíl nákladů a výnosů si systém drží i během celého desetiletého provozu. "Při pětinových provozních nákladech daňoví poplatníci získali od kamionů 77,5 miliardy korun pro výstavbu a údržbu silnic," uvedl generální ředitel českého Kapsche Karel Feix. Zároveň poukázal na to, že systém neměl během provozu žádný výpadek.
Výběry mýta atakovaly po zvyšování sazeb v roce 2015 desetimiliardovou hranici ročního výběru, nakonec ale skončily těsně pod tímto číslem. To je podle Kapsche způsobeno efektem finančních úlev pro vozidla splňující nejpřísnější ekologické emisní třídy, kterých ale na tuzemských silnicích jezdí stále více. Na nejekologičtější třídu Euro 6 v současnosti připadá přes 40 procent všech přepravních výkonů.