Při drážních nehodách na přejezdech zemřelo 45 lidí. Samotných střetů přibylo “jen” o 6 procent, ale vzrostl počet usmrcených. Zraněných bylo naopak o něco méně.
“Přibylo hlavně úmrtí chodců, a to na dvojnásobek. Při všech nehodách na drahách loni zahynulo 245 lidí. Celkově o tři méně než v roce 2015,” uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.
Poslední tragický střet na kolejích se stal přímo na Silvestra. Na Třeboňsku nepřežil řidič a spolujezdec srážku s vlakem. Auto na přejezd vjelo v momentě, kdy blikala výstražná světla. Zda řidiče oslnilo slunce nebo si myslel, že to stihne, policie zjišťuje.
V roce 2015 při srážkách aut, cyklistů či chodců s vlaky na přejezdech zemřelo 32 lidí. “Srážek bylo 165, takže úmrtí si vyžádala v průměru každá pátá. Loni bylo střetů 175 a tragická byla zhruba každá čtvrtá nehoda,” dodal Drápal s tím, že nejméně lidí zahynulo na přejezdech za posledních 14 let v roce 2013, kdy inspekce zaznamenala 23 úmrtí. [bomba]
Přestože srážek vlaků s auty je stále poměrně hodně, České dráhy ani SŽDC či Policie ČR nechystají výrazná bezpečnostní opatření. Maximálně, a to lokálně, častější kontroly a někde i osazení přejezdy závorami. Tam, kde se přejezdy budují nové, se už SŽDC s ČD snaží řešit křížení dopravy s železnicí podjezdy či nadjezdy.
Policie sice tvrdí, že nemůže hlídat všude, nicméně i mnozí pracovníci drah volají po přísnějších a častějších kontrolách a i přísnějším zákonu, který by hříšníky sankcionoval pokutami v řádu desítek až stovek tisíc korun.
“Kdyby takový šílenec, který vjede schválně na chráněný přejezd a byl chycen, dostal 50, 70 či 100 tisíc pokuty, příště si to rozmyslí. Ale když dostane 10 tisíc nebo 1 000 korun pokuty, je to pro něj legrace. Tak ať se policie nediví….,” dodal dlouholetý zaměstnanec drah, který masakrů po srážce vlaku s autem zažil prý už na dvě desítky.