Dokonce z vnitřku souboru chodí tu a tam médiím zprávy a dopisy, jaký stav v Národním divadle je! “Už to dospělo tak daleko, že se odstraňují busty z chodeb divadla s tím, že prý je to tady jak v mauzoleu a podobně. Proboha, vždyť tohle není normální, co ti dva pánové dělají. Oni normálně tu Zlatou kapličku likvidují,” uvedl pisatel v mailu pro redakci Bleskove.cz
Po vyhazování a odchodu některých herců z Národního divadla, jako byla Petra Špalková, Miluše Šplechtová, Antonie Talacková, Hana Igonda Ševčíková, Sabina Králová, Jan Kačer, Jan Hartl a další, doplnili hlavně činohru noví herci, včetně Patrika Děrgela, Terezy Vilišové či Pavlíny Štorkové.
“To je sice hezké a důležité, aby se divadlo omladilo, ale nedělá se to tak, že se staří bardi vyhodí nebo se jim dá najevo, že jsou navíc. To nedělali ani soudruzi. Tohle dělal Na Vinohradech jen Stropnický, teď se to trochu děje za Töpfera, ale v Národním je to masakr,” řekl další z pracovníků Zlaté kapličky. [bomba]
Všechno korunoval konec Miroslava Donutila a také ukončení nejúspěšnější hry posledního desetiletí Sluha dvou pánů. Hrál se po 23 sezon, byl vždy vyprodán a do kasy divadla přinesl na 300 milionů korun. I přes kritiku diváků, samotného Donutila a herců, hra skončila před pár dny definitivně. “I když s tím nesouhlasím a myslím si, že je to blbost, nezbývá, než to respektovat. Co nadělám,” podotkl sám Miroslav Donutil.
“Jedině šílenec, ignorant a namyšlenec si nechá stáhnout z repertoáru něco, co mu přes 20 let přivádí diváky a zaplňuje sál. A k tomu ještě nosí peníze. Je ale vidět, že pánům Burianovi a Špinarovi nejde o Národní divadlo, o diváky, ale o vlastní ego, které si léčí na Zlaté kapličce. Mnohé legendy tohoto divadla se musejí v hrobě obracet," napsal člověk z divadla.
Sám Špinar, který před téměř dvěma lety vyhrál výběrové řízení na šéfa činohry, nazval koncepci, s níž soutěžil, ”Nová krev”! Ta měla činohru posílit o mladé, rozloučit se s těmi v důchodovém věku a zvát je ke stálému hostování a zcela obměnit repertoár.
To vše se Špinarovi s posvěcením Buriana povedlo. Jenomže těmito náhlými a nešetrnými změnami podle mnohých umělců i diváků utrpělo Národní divadlo ránu, která lze jen těžko zacelit.
"Současný soubor je postavený z všelijakých solitérů. Jsou tam i herci, kteří nedosahují úrovně, aby v Národní divadle hráli - z technických a někdy i osobních důvodů. Jsem odpovědný za to, abych soubor poskládal tak, aby fungoval. Bude to bolestivé a spousta lidí bude naštvaná, ale já nejsem zaopatřovací ústav," uvedl Špinar po svém nástupu, velmi necitlivě, až nelidsky.
“Tenhle mladíček ještě vůbec nic nedokázal, ale bude tvrdit, že ,on není zaopatřovací ústav´? Má asi pocit, a to i s panem ředitelem, že divadlo patří jim. To se ale plete. A vedení Ministerstva kultury by se mělo stydět za to, že dopustilo tyhle dva umístit do čela ND. Je to tragédie. Od vyhazovů, přes různé technické změny, až po likvidaci bust slavných osobností a herců ve foyer divadla,” dodal člověk, který v Národním divadle pracoval přes třicet let.
Naprostou neúctou je prý také chystané poslední rozloučení s herečkou Lubou Skořepovou. To se uskuteční ve foyer Národního divadla 3. ledna dopoledne. Zatímco mnohé hvězdy měly rakev na jevišti, vedení divadla umožnilo pietu pouze "na chodbě"! A to už samo o sobě o něčem svědčí!