Fyzicky vznikal poslední úsek téměř deset let, od schválení trasy a vydání prvních potřebných dokumentů uplynulo letos dokonce dvacet let. Poslední dobou se zde řešila sanace úseku po sesunu půdy. To by mělo být v pořádku, i když mnozí odborníci upozorňují na to, že se to může opakovat. Část dálnice je totiž na geologicky nestabilním podloží. A jak se ukázalo, v jednom místě se svah opět dal mírně do pohybu! Ředitelství silnic a dálnic ale tvrdí, že by se nemělo nic stát, přesto v této části omezí provoz jen na jeden pruh, který bude zdvousměrněn! [bomba]
Jde o část nad Pracovicemi na estakádě, kde odborníci nedoporučují trasu zprovoznit, ale ŘSD si stojí za svým. A to i přes možné velké potíže.
Celý úsek od Lovosic k Řehlovicím, včetně již zprovozněné části k Bílince, vede po devatenácti mostech a prochází dvěma tunely. Delší z nich je dlouhý 620 metrů, kratší 270 metrů. Nejdelším mostem je prackovická estakáda, která je dlouhá 554, v opačném směru 456 metrů. Silničáři se ale chlubí především jiným mostem – nad Opárenským údolím. Ten nesměl narušit vzácný ekosystém v údolí, a tak ho vyprojektovali na dvou širokých obloucích. Podle časopisu Stavebnictví jsou s rozpětím 135 metrů druhé největší v České republice.
„Most jsme stavěli zeshora. Když to mírně přeženu, tak holínka dělníka do chráněného území nevstoupila,“ uvedl k průběhu stavby mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.
Opárenský most je také s délkou nosné konstrukce 275 metrů třetí nejdelší na novém úseku D8. Druhý nejdelší je most přes údolí u Dobkoviček s 436 metry. K dalším velkým mostům patří téměř čtvrtkilometrová estakáda u Vchynic, která však je na už dříve zprovozněné části před Bílinkou, a také most u Chotiměře. Připomenout je třeba i spojovací most mezi tunely a most přes silnici u Řehlovic, z nichž každý je dlouhý přes sto metrů.
Věcí se velmi intenzivně zabývá i premiér Bohuslav Sobotk, mimochodem velký kritik ministra dopravy Dana ŤOka (ANO). "V pondělí zasedá vláda, já chci, aby pan ministr dopravy informoval vládu o tom, jak reálně vypadá situace. Jaké jsou výsledky monitoringu D8 a jaká se předpokládají opatření," uvedl Sobotka.
Předseda vlády dokonce nazačil, že pokud budou jakékoli pochybnosti či sebemenší problémy s částí D8, není vyloučeno, že by se problematický úsek na vždy uzavřel! "Klíčové je, aby ministerstvo dopravy a ŘSD monitorovaly situaci v tom problematickém úseku. A pokud by se něco dělo, cokoli, co by mělo ohrožovat stabilitu té dálnice, tak je potřeba přijmout příslušná opatření, včetně uzavření dálnice v budoucnosti. Ani to se nedá vyloučit, protože ten terén je opravdu geologicky velmi složitý," doplnil Sobotka.