Největší problém má asi Jihočeský kraj. Ten nedávno nechal na letišti v Plané u Českých Budějovic postavit heliport za 60 milionů korun, který ale teď nebude moct plně využívat. Vrtulníky armády jsou moc velké a těžké!
“Vrtulníky Letecké záchranné služby budou mít základnu v 45 kilometrů vzdálené Bechyni, na místním letišti,” uvedl ředitel záchranky Marek Slabý. Podotkl, že to taky může znamenat delší ”doletový čas” do některých lokalit Jihočeského kraje.
Ač vedení kraje proti výmyslům Sobotkovy vlády protestovalo, nic to nepomohlo. “Je to jen dočasné řešení, řekněme na dobu dvou tří, maximálně čtyř let…,” konstatoval už před časem premiér Bohuslav Sobotka. [bomba]
To ale znamená na hodně dlouho. Zástupce náčelníka generálního štábu generálporučík František Malenínský říká, že tento těžší stroj bude umět přistát u všech jihočeských nemocnic na současných heliportech kromě jindřichohradecké nemocnice.
„V Jindřichově Hradci je jediný heliport na střeše nemocničního areálu. Ten má nosnost tři a půl tuny, vrtulník Sokol váží 5,8 tuny. Během čtyř dnů jsme tedy vybudovali místo na přistání v terénu, které jsme zpevnili panely, aby měl vrtulník v zimních podmínkách pevný podklad. Také jsme upravili cestu, aby byl okamžitý sjezd z hlavní komunikace na toto stanoviště,“ uvedl.
Znamená to ale další nemalé náklady, zbytečně vyhozené do vzduchu. “Tohle musel vymyslet jedině nějaký ,zelený mozek´. Proboha, vždyť je to naprosto zbytečné plýtvání penězi. Tady se šetří každá koruna na doktorech, pesonálu a vyhazují se tu desítky, možná stovky milionů korun? Ke všemu mít základnu v Budějovicích nebo v Bechyni je hodně veliký rozdíl,” řekl Bleskove.cz jeden ze záchranářů, který si pochopitelně nepřál být jmenován!
Velikost a váha vrtulníku Sokol, s nímž bude armáda od ledna zajišťovat leteckou záchranku, právě neumožní přistávání na nedávno vybudovaném heliportu u Českých Budějovic. Přišel na 60 milionů “Proto armáda vybrala nové místo, kterým je letiště v Bechyni a za relativně nízkých nákladů jsme to dovybavili. Je to opatření, které bude trvat maximálně čtyři roky, než se připraví nějaký celkový koncept celorepublikového řešení letecké záchranné služby,“ podotkl ministr obrany Martin Stropnický (ANO).
Podle toho to tedy vypadá tak, že někdo vymýšlí opatření, která jsou nekoncepční, vyhazují se peníze, aby se za pár let mohly vyhazovat další, míní záchranáři i řada pacientů.
Armáda nedávno také proškolila devět zdravotníků a záchranářů, kteří do konce roku budou létat s menším vrtulníkem. Pro armádu začnou pracovat od 1. ledna jako civilní zaměstnanci.