Evropská komise souhlasí s upraveným plánem na zavedení mýtného pro osobní auta v Německu. Uvedla to eurokomisařka pro dopravu Violeta Bulcová po setkání s německým ministrem dopravy Alexanderem Dobrindtem.
Komise původní plán kritizovala kvůli údajné diskriminaci zahraničních řidičů. Přislíbené změny však prý zajišťují, že mýtné bude v souladu s pravidly EU. [bomba]
Dohodnutý kompromis nadále předpokládá, že majitelům aut registrovaných v Německu bude zaplacené mýtné plně kompenzováno formou daňové úlevy. Majitelé aut s velmi nízkými emisemi škodlivých plynů však nyní získají ještě větší úlevu, než zaplatí na mýtném. Komisi se totiž v původním návrhu nelíbilo, že hodnota kompenzace měla přesně odpovídat výši mýtného.
Češi si na německých dálnicích hodně připlatí. Například desetidenní poplatek by se měl v závislosti na objemu motoru a velikosti emisí pohybovat v rozmezí od 2,5 eura do 20 eur, tedy asi od 68 do 541 korun. Dosavadní plán počítal s rozmezím pět až 15 eur.
Evropská unie dříve kritizovala skutečnost, že plánované ceny za krátkodobé dálniční známky jsou v některých případech nepřiměřeně vysoké. Přičemž v porovnání s počtem kilometrů dálnic například v Rakousku či Německu oproti České republice, jejich kvalitě i servisu, včetně odpočívadel, je nepoměrná. I tak se zdá některým Čechům cena za platbu na dálnicích v Německu jako ”nehoráznost”!
“Doteď to mohlo být zadarmo, teď za takovou raketu? To jim asi už taky docházejí peníze. Nebo potřebují mít na ty uprchlíky, které si pozvala k nim Merkelová,” kritizovala novinku paní Jolana z Benešova.