Hlavní dálniční tah se podle plánu otevře prý 17. prosince a má jít o poměrně velkou slávu. A to i přes potíže se sesuvy půdy. ŘSD musí do té doby například stabilizovat svah pod dálničními mosty Prackovice. Respektive firma, která na tom pracuje.
„Stále platí, že jsme v geologicky aktivní oblasti. To znamená, že je třeba počítat s tím, že se tu nějaké pohyby budou stále odehrávat. Nicméně stavby, tak jak jsme je založili a provedli, s tím geologickým prostředím počítají,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. [bomba]
Práce na sanaci nestabilního podloží pod prackovickou estakádou vyjdou na necelých 70 milionů korun. Podle kritiků současné trasy dálnice ale bude údržba dálnice stát mnohonásobně víc. Problémy prý nekončí.
Obec Prackovice navíc chce od státu 30 milionů na řešení škod, za které podle starostky může právě nová dálnice D8. Poničené jsou například silnice, kanalizace nebo obecní čistička.
Posle ŘSD ale dálnice za problémy obce nemůže. „Prackovice jsou obec vystavěná ve stejně geologicky činné oblasti Českého středohoří jako dálnice,“ dodal Rýdl.
Podle vedení obce je však havarijní stav způsobený nevhodným řešením hlavní dopravní tepny z Prahy do Drážďan. „V současné době je to tak nevyzpytatelné, že skutečně nevíme, na co se připravit,“ řekla starostka Andrea Svobodová Křešová.
V pondělí se proto chystá jednání se Státním fondem dopravní infrastruktury o řešení celé záležitosti. Pokud se podaří trasu skutečně zprovoznit, pak cesta z Prahy do Ústí nad Labem nebude trvat déle než hodinu.