Někde budou sice předpisy a tresty mírnější a přehlednější, jindy je to ale spíš trapné a směšné. Nově však namísto pěti hladin trestných bodů budou jenom tři, řidiči tak k pokutě dostanou dva, čtyři nebo šest bodů. Nic se však nemění na tom, že se vybodují spácháním dvou z nejvážnější kategorie přestupků.
Zvýšení pokut a současně zdůraznění role bodového systému jako nástroje, který má hlídat nebezpečné chování v dopravě, ale méně již morální kvality řidiče, přináší změna silničního zákona, již připravilo ministerstvo dopravy. U některých přestupků tak drasticky zvyšuje finanční postih, ale současně snižuje nebo dokonce zcela ruší bodové tresty.
„Bude tomu tak například, když řidič neposkytne pomoc, pokud není účastníkem nehody. To je sice trestný čin, ale kromě toho dosud hrozil postih sedmi trestnými body. Nově to ale už platit nemá, stejně tak novela zruší bodové tresty za nedodržení povinného odpočinku a nezastavení před přechodem,“ uvádí ministerští úředníci z resortu dopravy.
Trestné body například budou nově za nepoužití blinkrů, což je v zahraničí zcela běžné. Za tuto chybu platí řidiči tisíce. Kromě lidí, kteří usednou za volant, aniž by měli řidičské oprávnění, by také mohli nově dostat trestné body i další neřidiči. Dvoubodový postih chce ministerstvo zavést za způsobení dopravní nehody chodcem. Nově hrozí zadržení řidičského průkazu, a to i v případě, že policisté přistihnou řidiče bez profesní způsobilosti nebo takového, který neabsolvoval pravidelnou lékařskou prohlídku. [bomba]
„U řady pokut se nově zvyšuje jejich maximální hranice, v některých případech roste i spodní hranice, v jiných naopak klesá. Nejdražší může být kromě řízení v opilosti také jízda bez řidičského oprávnění, způsobení vážné dopravní nehody a jízda při zadržení technického průkazu nebo řízení s pozastaveným řidičským oprávněním. Půjde o sankci ve výši až 75 tisíc korun,“ říká ministerstvo dopravy.
.
Novinkou jsou potom pětitisícové blokové pokuty, které mohou policisté uložit za vysoké překročení rychlosti, konkrétně o 40 km/h v obci a 50 km/h mimo ni, jízdu po dálnici v protisměru nebo za předjíždění na zákazu.
Problém budou mí i ti řidiči, kteří vyjedou s technicky nezpůsobilým vozidlem. Ale za to končí sedmibodové přestupky třeba za řízení v opilosti, odmítnutí vyšetření na drogy nebo alkohol. Přičemž jde o jedny z nejhorších případů. To však ministerstvo dopravy asi nepovažuje za tak důležité.
„Mám pocit, že se asi někdo zbláznil. Proč zmírňují to, co je v Česku obrovským nešvarem. To se zbláznil ministr, jeho podřízení, nebo ti takzvaní ,odborníci´?,“ diví se pan Pavel, dlouholetý učitel autoškoly.
Ze sedmi bodů se sníží jízda v protisměru, nedovolené vjetí na železniční přejezd, předjíždění v místech zákazu, nebo neposkytnutí pomoci. Za ujetí od nehody budou dokonce místo sedmi kupodivu jen čtyři body a neposkytnutí pomoci řidičem, který není účastníkem nehody, se nově nebude vůbec „bodovat“.
Jak bude nový systém vypadat, ukáže až čas a praxe! Už nyní však policisté nechápou, proč naopak nebyly extrémně zpřísněny pokuty za jízdu pod vlivem alkoholu, drog a agresivní jízdu či jízdu přes přejezd v době, kdy je v činnosti.