Česká televize, jejíž tvorba je z části opravdu více než diskutabilní, má roční rozpočet okolo 5,5 miliardy korun. A zdá se, že se to Petru Dvořákovi zdá asi málo. Přičemž každý rok jen on získává miliony na speciálních odměnách. Nyní přišel s novinkou, že pokud se nezvýší koncesionářské poplatky, budou muset nastat škrty!
„Pokud se nezvýší koncesionářský televizní poplatek, bude muset Česká televize omezovat vlastní tvorbu,“ uvedl pro server E15.cz a jal se svůj názor obhajovat. Sice naprosto nesmyslně a scestně, ale snaha tu je. „Podívejme se na to z pohledu reálných cen. Jestliže v roce 2008 činil 135 korun, nyní je, přepočteno přes inflaci, jeho reálná hodnota 114 korun,“ řekl Dvořák o televizním poplatku.
Upozornil, že ČT si v době přechodu z analogového na digitální vysílání vytvořila určitý finanční polštář, ze kterého čerpá prostředky na nutné mimořádné investice. „Platili jsme z něho například výstavbu nového studia v Brně. Pokud se ale s financováním nic nestane, časem bychom museli začít razantně omezovat vlastní tvorbu. Je několikanásobně dražší než zahraniční akvizice pořadů a tvoří společně s náklady na vysílání hlavní část našich výdajů,“ řekl Dvořák. [bomba]
Přičemž v ČT vznikají pořady vlastní tvorby, které se objeví jednou dvakrát, anebo jsou v tak mizerném čase, že logicky nejsou sledovány vůbec. Ke všemu má televize celkem 6 kanálů a každý má poměrně vysoké náklady. Nicméně některé z pořadů jsou zcela evidentně naprosto zbytečné.
„Kdyby se tu vyházela polovina lidí a přestaly se dělat různé pokusné, alternativní a diskuzní, nic nepřinášející věci, bylo by peněz dost. Ke všemu je směšné, že Dvořák křičí, že se musí šetřit, ale peníze na odměny pro něj a vrcholový management jsou k dispozici vždy. A pak co je hodně zvláštní, že někteří redaktoři na ČT 24 jsou externisté. Nejsou zaměstnanci, byť dělají téměř denní zpravodajství, takže televizi odpadají i náklady na odvody. Na co si pan ředitel stěžuje. Je to směšné, to co tvrdí. Ta televize je neskutečný moloch,“ řekla Bleskove.cz jedna ze zaměstnankyň ČT, která v ní a pro ni pracuje přes dvacet let.
A jak by si Dvořák takové úspory představoval? „To znamená snižovat výrobu řádově v jednotkách až nižších desítkách procent. Což vzhledem k našemu rozpočtu představuje desítky až stovky milionů korun ročně,“ uvedl Dvořák, s tím, že jedno z řešení je možná i změna účtování DPH.
„Tím bychom ročně ušetřili asi šest set milionů korun. Na přechodnou dobu bychom část peněz, které by nám z toho zůstaly, cíleně směrovali na přechod k DVB-T2. Jakmile by přechod skončil, DPH by televizi zůstala a garantovala budoucí financování vysílání na mnoho dalších let,“ říká ředitel.
„Víte, co je strašné? Že ČT je televizí, kde i v osm večer vidíte nahá prsa, spoustu vulgarit ve filmech, v té jejich ,tvorbě´. A co je ještě horší, že ´recykluje´ pořád to samé. Pana Dvořáka, Fridricha (programového ředitele) a Jana Maxu (ředitel vývoje pořadů a programových formátů) bych vyhodil okamžitě. Proboha, vždyť kolik peněz ušetří neustálým reprízováním hezkých a kvalitních zábavných pořadů, které vznikaly v 70., 80. a 90. letech. Točilo se pořád něco. Podívejte se, co se točí teď a je jasné, o co v té televizi jde. Je to jen rozdělení funkcí a utvoření zájmových skupin, které mezi sebe nikoho nepustí,“ namítá další z lidí, který donedávna mnoho let v ČT pracoval a zná zákulisí chodu veřejnoprávního média.
Koncesionáři navyšování poplatků odmítají. Vadí jim to, že do ČT nekontrolovatelně jdou stamiliony a není možné udělat přesnou rešerši, kolik který pořad stojí, proč vlastně vznikl a jaký má přínos. „Mně třeba vadí to, že se nedělní debaty s Moravcem vysílají na ČT1 a zároveň na ČT24. Zajímavé věci se dávají na ČT2 a mnohdy nezajímavé na ČT1. Mnoho věcí by v té televizi být nemuselo. Proč nedají prostor více nápadům, autorům?,“ ptá se i Alena Hájková, jedna z divaček, která má pocit, že Petr Dvořák “má hodně a chce ještě více…“!