Podle nového zákona musí mít lidé při chůzi po silnici mimo obec v noci nebo za špatné viditelnosti na sobě reflexní vesty či pásky. Nařízení platí od února, ale pokutovat za tento přestupek však policie začala až s příchodem podzimu. Hrozí sankce ve výši až 2 000 korun. Donedávna policisté těmto chodcům pouze domlouvali a při silničních kontrolách jim zdarma rozdávali reflexní pásky.
Osvěta ovšem příliš účinná nebyla. „Většina chodců tuto novou povinnost ignoruje nebo má reflexní prvky špatně nasazené. Od 1. do 24. října zahynulo na silnicích 56 lidí, o tři více než za stejné loňské období. Z toho bylo 13 usmrcených chodců,“ informoval ředitel dopravní policie Tomáš Lerch. [bomba]
Přitom pokud je chodec za snížené viditelnosti vybaven reflexním prvkem, zvyšuje se vzdálenost, na kterou je ho řidič schopen rozeznat, až na 200 metrů. A to už dává dostatečný čas na to, aby řidič včas zareagoval a chodci se bezpečně vyhnul.
Zvláštní ale je, že pokud chodec půjde po správné straně vozovky, nebude mít reflexní prvky, ale třeba baterku, nebo si bude svítit mobilem, může mu pokuta taky hrozit. „Baterka nebo mobil se můžou vybít, reflexní páska je stálá,“ tvrdí policisté.
Jde tak trochu o “Kocourkov“ v praxi, jelikož by pak mohli být pokutováni i cyklisté, kteří mají “jen světlo“ a nikoli reflexní pásky. Jsou stejným účastníkem silničního provozu, jako chodci. Pokud by se někdo, kdo by byl pokutován, rozhodl se soudit, protože měl baterku, ale ne reflexní pásku, pak by to zřejmě vyhrál.
Podle odborníků má být chodec viděn! A je v podstatě jedno, jak. Navíc svit baterky či mobilu může být viditelný klidně na kilometr, ale reflexní znaky zhruba na 200 až 300 metrů. Nicméně snaha je, aby chodci na silnicích neumírali.
Důvodem, proč byla povinnost nosit reflexní prvky uzákoněna, je skutečnost, že v letech 2012 až 2015 zemřelo na tuzemských silnicích celkem 523 chodců – 303 z nich v noci.
Lidé, kteří nemají žádné reflexní prvky či osvětlení, by také měli pamatovat na to, že v případě zranění způsobeným nedostatečným zvýrazněním mohou tito chodci uhradit také část léčebných či dalších nákladů vzniklých třeba srážkou s vozidlem.