U rozestavěné dálnice D8 u Prackovic nad Labem se hýbe svah a nestabilní půda už tu způsobila roční zdržení. Ke všemu způsobila zvlnění již zprovozněné části dálnice u Lovosic.
„Máme problém u prackovické estakády. Svah se začal hýbat. Sledujeme ho velmi pečlivě. ŘSD a zhotovitelé připravují technické řešení. Uděláme všechno pro to, abychom svah stabilizovali,“ říká ministr dopravy Dan Ťok (ANO).
To, že je to problematická lokalita, stavbaři, ŘSD i ministerstvo dopravy věděli dávno. To, že je úsek u estakády problematický, upozorňovali ministra Ťoka i odborníci z Akademie věd ČR. Větší zdržení prací by podle ředitele Ústavu struktury a mechaniky hornin Josefa Stemberka mohly způsobit vydatnější srážky. S prosincovým termínem otevření dálnice však ministerstvo stále počítá. První auta by měla po dálnici projet týden před Štědrým dnem. [bomba]
„Nicméně chtěl bych říct, že musí být všechno v pořádku, dálnice musí být stabilizovaná, musí být bezpečná. Pokud by si naši odborníci nebyli jisti, že to tak je, nebudeme bezhlavě plnit volební sliby, nepustíme tam nikoho, pokud by dálnice nebyla stoprocentně spolehlivá,“ podotkl ministr.
Na dálnici D8 to však není první takový problém. Před třemi lety se na rozestavěnou dálnici sesunul celý půdní masiv a další důkaz, že není geologicky vše v pořádku, bylo zvlnění dosud posledního dokončeného úseku Lovosice–Bílinka.
Varování před nestabilním podložím zněla od kritiků ŘSD na stanovené trasy dálnice již v minulém desetiletí. Miroslav Patrik ze spolku Děti Země již v roce 2009 varoval před geologickou nestabilitou. „Stavební problémy lze čekat u tunelu Prackovice pod zbytkem kopce Debus, který může být vlivem velkých teplotních výkyvů nestabilní, a také v místě vedení dálnice přes rozsáhlé sesuvné území nedaleko tohoto tunelu,“ napsal tehdy.
Dálnice D8 vede nyní z Prahy za Lovosice a od německých hranic kolem Ústí nad Labem k Řehlovicím, kde na ni navazuje silnice pro motorová vozidla do Teplic. Původně měla být celá dálnice hotova v roce 2000, později posunulo ministerstvo dopravy termín o dva roky. Stavba severně od Lovosic ale začala až v roce 2007, tehdy již platil termín dokončení 2010. Poté se posunul na rok 2015 a nyní stále ještě platí konec roku 2016.