Nejenom, že se řidiči musejí obrnit trpělivostí, protože na D1 u Velkého Beranova začne ŘSD s další rekonstrukcí a už v pořadí šesté omezení otráví desítky tisíc řidičů denně. A že tato oprava za půl miliardy potrvá déle než rok. Ale kdy bude kompletně dobudována síť dálnic v Česku, je velkou neznámou.
„Když se dočkáme do 20 let, budeme rádi. To jsou zcela reálné odhady. Vezměte si, že třeba dálnic D3 na trase Mezno – Praha se ještě nezačala budovat, že některé rychlostní silnice, jako České Budějovice – hranice s Rakouskem či D8 a další úseky, se staví hlemýždím tempem, dříve to nebude,“ řekl Bleskove.cz člověk propojený s ŘSD i ministerstvem dopravy.
„Snažíme se, aby síť českých dálnic byla dobudována co nejdříve. Není to ale vina současné vlády, ale předchozích vlád,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok (ANO). [bomba]
Ovšem, pokud by nebyly stavby často předražovány, zbytečně protahovány. Pokud by se úseky stavěly v noci, o svátcích a fungoval opravdu arbitr staveb, který by hlídal skutečné oprávnění vícenákladů, pak by vše mohlo vypadat jinak. „Vždyť Rakousko, Německo, Slovensko, Polsko má daleko a opravdu daleko rozvinutější síť dálnic a jsou to v mnohém daleko větší země. A u nás? Je to drahé, pomalé a odfláknuté,“ namítá odborník na stavby silničních staveb, který má za to, že se na těchto stavbách přiživuje až zbytečně moc lidí.
Zvláštní je, že třeba stát, potažmo ŘSD rekonstruuje silnice I. třídy tam, kde to vůbec není třeba. Přitom položí například zdrsněný povrch, za dva tři měsíce jsou tam opět vyjeté koleje, a to nikoho nezajímá. A někde silnice čekají na opravy roky. Kdo tohle kontroluje a kdo to hlídá? Nikdo,“ dodal odborník.
Například jedna z nejdůležitějších dopravních tepen D3, vedoucí od Prahy na hranice s Rakouskem a dál na jih Evropy, stále není dokončena. Byť do tří čtyř let by měla být hotova jihočeská část spojnice, na té středočeské se ještě nezačalo pořádně ani s výkupem pozemků. Pokud se zde začne se stavbou do tří čtyř let, bude to nejspíš zázrak.