Policisté přitom dokáží vypátrat zhruba jen každé šesté kolo. Nejhorší je situace v Praze, kde najdou jen čtyři kola ze sta. Následné vrácení bicyklu majiteli bývá problém, protože majitelé neznají jeho výrobní číslo.
„Doporučujeme majitelům, aby kolo měli vyfotografované, aby znali jeho výrobní kód a aby věděli, kde ho koupili a podobně,“ říká mluvčí policie Ivana Nguyenová.
Pomoct může i evidence v Centrálním registru jízdních kol, kterou nyní využívá na 10 tisíc cyklistů, což je poměrně málo. Kolo zde je zaevidováno, a pokud je odcizeno, policie ho najde, je snadné ho majiteli vrátit. [bomba]
„Mně ukradli jedno kolo dvakrát, vždy bylo zamčené zámkem. Jednou ho našli, podruhé ne. A vždy jsem ho měl zaevidované,“ říká Pavel Mašek z jižních Čech, kterému vznikla škoda okolo 30 tisíc korun.
I když se počet ukradených 3 000 kol za půl roku nezdá být málo, je jich skutečně méně než v předchozích letech. Může za to široká i dobře dostupná cenová nabídka relativně kvalitních bicyklů. „Pokud už třeba znalec krade kola, vyhlédne si drahé, kvalitní,“ míní kriminalisté.
Nedávno dopadli v Českých Budějovicích pachatele, který ukradl na dvě desítky kol za zhruba půl milionu korun. Nyní je ve vazbě.