Jak ředitelství silnic a dálnic, tak i Správa železniční a dopravní cesty omezovaly konkurenci v soutěžích a nadsazovaly vícepráce. Bude za to někdo potrestán, když v podstatě někdo “kradl“ veřejné prostředky?
Jak uvedla Mf DNES, oběma společnostem začaly kvůli nezvládnutému stavebnímu boomu z let 2008 a 2009 chodit platební výměry, podle kterých musí vracet část dotací na některé stavby, kde podle finančního úřadu nastalo “porušení rozpočtové kázně“. Což v praxi znamená, že se nepostupovalo podle zákona o veřejných zakázkách.
Zatím jde o částku 1,4 miliardy korun, ale konečný účet může být ještě vyšší. Dá se totiž očekávat, že finanční úřady vyměří i penále. [bomba]
„Šlo například o některá kvalifikační kritéria, která byla nastavena tak, že vyhovovala jen největším hráčům, kteří se navíc často spojili do sdružení,“ konstatovali kontroloři, kteří chyby zjistili.
Oblíbenou fintou bylo podle deníku i dělení zakázek do několika menších, aby nebylo zapotřebí vypsat velkou otevřenou soutěž a zakázky bylo možné zadávat jen několika osloveným firmám.
Finanční úřady také sebraly část dotací za to, že se na stavbách neoprávněně zadávaly takzvané změny během výstavby. Ty obvykle znamenaly výrazné zdražení proti původnímu projektu. Kdo se pak měl o peníze “navíc“ dělit, je otázkou. Případ by zřejmě měla vyšetřovat i hospodářská kriminálka. To se však nejspíš nestane a vše půjde k ledu. Navíc někteří odpovědní pracovníci, kteří jsou pod tendry podepsáni, už taky v daných společnostech nepracují.