Podle ministra se má rychle pokračovat ve všech krocích a pracovat paralelně, ne úsek po úseku. Ťok to uvedl na dnešní schůzce se starosty v Benešově. Konečně by tak dostala D3 šanci, aby byla jednou kompletní. Zatím se dělá jihočeská část, ve středních Čechách vede jen do Mezna.
"Musí stát co nejdřív, pokračujeme v ní, bohužel dostala se do priorit víc ta jihočeská část, ale je potřeba se vrátit velmi rychle k té středočeské," zhodnotil Ťok dosavadní přípravy D3.
Jestli se povede vše, co se povést má, mohlo by se podle ministra "kopnout" zhruba za čtyři roky, což podle něj není v nedohlednu, jak se obávají lidé žijící podél dopravně přetížené silnice I/3. Tato silnice z Prahy na Tábor nyní neexistující dálnici nahrazuje.
Ředitelství silnic a dálnic ještě letos v květnu odhadovalo, že středočeská část D3 se začne stavět nejdříve v roce 2024. Ťok novinářům po skončení debaty řekl, že by to mohlo být dříve, už v roce 2020 nebo 2021. Záležet bude na možných odvoláních. Územní rozhodnutí by podle něj mohlo být v ideálním případě do roka.
"Pokud bude územní rozhodnutí, tak na základě toho začneme vykupovat pozemky a připravovat stavební povolení a soutěž," uvedl Ťok. Výběrové řízení na zhotovitele by navíc mělo být vyhlášeno ještě před vydáním stavebního povolení. "Z toho pramení ten optimismus, že by se to dalo stihnout za ty čtyři roky," shrnul ministr. Délka samotné výstavby vyplyne ze soutěže, podle Ťoka by se mělo pracovat na všech úsecích najednou. [bomba]
D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. O potřebě této komunikace se mluví tři desítky let. Zatím je v provozu pouze 40 kilometrů mezi Veselím nad Lužnicí a Meznem na Benešovsku.
Podle ministra Ťoka je ostuda, že dálnice ještě nebyla postavena. Stát si podle něj vytvořil tak komplikovaný systém, že si neumí prosadit veřejný zájem. Politická scéna by podle ministra měla mít šanci veřejný zájem prosadit i proti vůli těch, kteří tím budou dočasně trpět. Podle ministra jsou nutné i změny v zákonech, aby se zjednodušila stavební činnost.