Kolaři by tak mohli mít v krvi až 0,8 promile alkoholu. Přijetí novely doporučil už minulý týden rovněž výbor pro územní rozvoj. Ministerstvo dopravy i jeho organizace BESIP s ní ale nesouhlasí! Dobře vědí, že to znamená, že čeští cyklisté budou tuto možnost zneužívat. Navíc hrozí další dopravní nehody.
Už nyní je nehod zaviněných cyklisty mnoho. Horní komora by měla návrh na změnu zákona o provozu na pozemních komunikacích posoudit na schůzi, která začne ve středu. Rozhodne, zda jej pošle do legislativního procesu, nebo ne.
"Toto je zákon pro slušné cyklisty," řekl místopředseda Senátu Zdeněk Škromach (ČSSD) s tím, že cyklista nebude smět vézt na kole dítě, bude se muset pohybovat na vedlejších stezkách, cyklostezkách, silnicích třetí třídy nebo místních komunikacích.
Senátor Petr Bratský (ODS) však upozornil na to, že odborná dopravní veřejnost se k návrhu staví negativně. Odmítavé stanovisko k návrhu vyjádřil i senátor František Bradáč (KDU-ČSL), který poukazoval například na to, že v řadě míst tvoří komunikace třetí třídy velkou část silniční sítě.
Také šéf BESIP Martin Farář před návrhem varoval. Uvolnění tolerance alkoholu pro cyklisty umožní vznik prostředí, kde bude umírat víc lidí pod jeho vlivem, uvedl. [bomba]
"Legalizujeme slušné cyklisty, kteří si dají jedno, dvě piva," uvedla ve zdravotnickém a sociálním výboru Dagmar Terelmešová (ČSSD). Zpravodaj Jiří Vosecký (Starostové pro Liberecký kraj) poukazoval na to, že teprve jedno promile alkoholu má vliv na schopnosti řidiče. "Nula, kterou máme, je absolutní nesmysl," soudí.
Jenže i lékaři často uvádějí, že u každého člověka je hladina “snesitelnosti“ alkoholu jiná. „Záleží na fyzické konstituci, zda je to muž, žena, zda je mladý, starý, zdravý, nemocný. Zda je najedený nebo hladový. Pokud někdo paušalizuje, asi by se měl nad sebou zamyslet,“ míní jeden z předních českých lékařů.
Předloha má podle rakouského vzoru uzákonit, že by cyklisté na cyklostezkách, v obcích a na silnicích třetí třídy mohli mít až 0,8 promile alkoholu v krvi, pokud pojedou na jízdním kole sami. Odpovídá to přibližně dvěma až třem pivům. Další podmínkou je to, že alkohol nevyloučí jejich schopnost řídit kolo. Pokutu za jízdu na kole pod vlivem alkoholu nicméně novela zachovává, jen ji snižuje ze současných 2500 až 20 000 korun na nejvýše 500 korun. Sankce by se na cyklistu nadále vztahovaly i v případě, pokud by pod vlivem alkoholu zavinil dopravní nehodu.