„V současné době si musejí cestující v případě přestupů mezi spoji různých dopravců kupovat více jízdenek. Systém jednotného tarifu by měl cestování výrazně zjednodušit. Cestující si zkrátka zakoupí jednu jízdenku a bude moci jednoduše nasednout do toho vlaku, který pojede první, bez ohledu na dopravce,“ říká ministr dopravy Vladimír Kremlík.
Systém jednotného tarifu spočívá v tom, že dopravci budou muset uznávat cenu danou národním tarifem, zároveň budou moci nabízet i cenu jinou, a to například u jízdenek, které nebudou platit u jiného dopravce. Komerční ceny nebudou omezeny nad rámec cenové regulace.
Vybudování a pětileté provozování systému jednotného tarifu by mělo stát 254 milionů korun. Z toho náklady na vybudování systému představují částku ve výši 109 milionů. Systém budou využívat všichni dopravci, kteří jezdí na základě objednávek státu a krajů, otevřen bude i pro komerční dopravní služby.
Součástí novely zákona o dráhách je rovněž snazší kácení stromů v okolí dráhy. Provozovatel dráhy, především Správa železniční dopravní cesty, bude mít právo odstraňovat stromy, které ohrožují bezpečnost nebo plynulost drážní dopravy. Zákon také nově umožní SŽDC, nařídit dopravcům z kapacitních důvodů spojování vlaků do jednoho.