Rozvojová pomoc je jedním z hlavních nástrojů pro boj proti nelegální migraci. Česká republika dlouhodobě zastává názor, že pomoci je třeba lidem především v místech, kde jim aktuální problémy neumožňují pokojně žít a odkud pak odcházejí hledat lepší život do Evropy. Na tuto pomoc jde necelých 700 milionů korun. Česko je také solidární k lidem, které postihnou přírodní katastrofy a konflikty - na humanitární pomoc bude v rámci rozpočtu MZV vyčleněno 220 mil. korun. Důležitá je v neposlední řadě také podpora rozvoje lidských a občanských práv - na transformační spolupráci půjde 70 milionů korun.
„Peníze, které investujeme v rámci rozvojové a humanitární pomoci jsou nejen pozitivní vizitkou naší země ve světě, ale také důležitou investicí do stability a prosperity naší země,“ okomentoval důležitost těchto investic ministr Petříček.
Celková částka obsahuje také 115 milionů korun z rozpočtů ministerstev školství a zdravotnictví, které zřizují vládní stipendia pro studenty z rozvojových zemí, vč. agendy zdravotních služeb.
Druhou ze schválených priorit ministerstva zahraničí byly finance, které poputují do Sýrie. V letech 2020-2021 se bude MZV podílet na pomoci v této zemi, která je do značné míry zdevastovaná válkou, částkou 100 mil. korun.
Půjde zejména o investice do humanitárních, stabilizačních a rekonstrukčních projektů. I v tomto případě jde částečně o pomoc lidem v místech vzniku migračních vln. Česko klade důraz na pomoc lidem vnitřně vysídleným, kteří by se mohli vrátit zpět domů a nemuseli natrvalo opustit svou zemi. „Dosud byly podpořeny např. projekty v oblasti vzdělávání, zdravotnictví či potravinové pomoci - konkrétně šlo o dodávky sušeného a kojeneckého mléka či zdravotnického vybavení. Situace v zemi ještě nedospěla k plnohodnotné obnově předválečného stavu, nicméně jde o přípravu post-konfliktní obnovy země,“ řekl k tomu Petříček.
Vláda schválila také aktualizaci jednotné prezentace ČR v zahraničí. Ta má sloužit k jednotné a efektivnější propagaci Česka v zahraničí. Tradiční rozměr vnímání skrze turismus, sport, kultura apod. by měly doplnit také nejnovější trendy jako je věda, výzkum či inovace. Česko by se tak mělo prezentovat pod značkou „The Czech Republic: The Country for the Future“.