V období leden-červen 2019 bylo při srážkách s vlakem na železničních přejezdech evidováno 84 nehod (meziročně o 14 více, tj. +20 %), při kterých bylo 5 osob usmrceno (meziročně o 3 méně, tj. -38 %), 6 těžce (meziročně o 1 méně, tj. -14 %) a 22 lehce zraněno (meziročně o 1 méně, tj. -4 %). Nedávná tragédie rodiny, která zahynula po střetu s vlakem na železničním přejezdu, či srážka nákladního vozidla s motorovým vlakem na Opavsku opět připomenuly nebezpečí, které může číhat na přejezdech.
„Na základě analýz nehodovosti a dosavadních znalostí byly vytvořeny krátké instruktážní spoty, které se zaměřily na nejčastější rizika a předcházení krizovým situacím, případně jejich řešení, na železničních přejezdech,“ uvedl vedoucí oddělení BESIP Tomáš Neřold. „Videa jsou zaměřena především na cílovou skupinu profesionálních řidičů a problémy typické pro tuto skupinu, většinu případů však lze zobecnit na všechny řidiče. Například v klipu „Odjeď pryč“ je reálná ukázka jak osobní automobil podjede závoru prakticky bez poškození,“ dodal.
„Česká republika disponuje jednou z nejhustších sítí železničních přejezdů v Evropě,“ říká Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu, v.v.i. „Závažnost dopravních nehod na železničních přejezdech při srážkách s vlakem ve srovnání s ostatními nehodami vykazuje více než 20x vyšší hodnoty! Nejvíce nehod (70) a lehce zraněných (30) na železničních přejezdech při srážkách s vlakem bylo v loňském roce evidováno na místních komunikacích, nejvíce usmrcených (7) a těžce zraněných (6) pak na silnicích 3. tříd,“ upřesnil Frič.
V roce 2018 bylo nejvíce nehod na železničních přejezdech při srážkách s vlakem a také následků na životech a zdraví evidováno ve Středočeském a Jihočeském kraji.