Do oběhu půjde nová digitální měna Facebooku, která se jmenuje libra, příští rok. Na rozdíl od zmíněného bitcoinu bude svojí hodnotou navázána na konvenční měny typu právě dolaru či eura a také na běžné cenné papíry. Důvodem tohoto navázání na aktiva zavedeného finančního světa je snaha zajistit nové digitální měně stabilitu. Její hodnota tedy nebude kolísat tak divoce jako hodnota kryptoměn typu bitcoinu.
„Facebook chce zavedením libry lépe zpeněžovat svůj rychle rostoucí segment messagingových služeb. Právě zajištění platebního styku postaveného na vlastní digitální měně může messagingové služby proměnit ve výnosný byznys,“ říká Kovanda. V současnosti Facebook generuje prakticky veškeré tržby z reklamy a inzerce.
Klíčové je, aby si libra získala důvěru lidí, svých uživatelů. „Facebook právě proto digitální měnu naváže na konvenční aktiva s nízkou kolísavostí hodnoty, jako jsou krátkodobé vládní dluhopisy zemí se stabilní měnou a kredibilní centrální bankou,“ dodává Kovanda. Tak jako za časů zlatého standardu bylo možné tehdejší bankovky směnovat za zlato, libra by měla být směnitelná právě za vybraná konvenční aktiva, ovšem nikoli zlato.
Bitcoin od začátku letošního roku zhodnotil o více než 150 procent. Podle všeho mu k růstu pomáhá i napjatá atmosféra v mezinárodním obchodě a hrozba oslabení čínské měny. Kryptoměny jsou totiž velmi populární v Číně, která je velmocí v jejich těžbě. Představují tam vítaný zdroj diverzifikace portfolia zejména v napjatější době, jako je tato, kdy hrozí cenový propad konvenčních aktiv. Kryptoměny jsou sice extrémně kolísavé, avšak v časech, kdy hrozí jistá rozkolísanost právě i konvenčním aktivům, získávají na atraktivitě. Tu pochopitelně umocňuje zájem o segment ze strany velkých a zavedených hráčů, jako je Facebook.
Facebook dal za účelem spuštění libry dohromady stejnojmenné konsorcium, „Libra“, které sestává z více než tuctu společností zvučných jmen jako Visa, MasterCard, PayPal nebo Uber.