V průběhu dubna budou majáky nainstalovány do Pisáreckého a Královopolského tunelu, tunelu Hlinky a do galerií Záhřebská a Voroněžská. "Husovický tunel bude osazen majáky až po ukončení blížící se rekonstrukce na konci srpna 2019," upřesnila mluvčí Ministerstva dopravy Lenka Rezková.
Majáky zatím využívají pouze uživatelé navigace Waze. Technologie je ale volně dostupná i pro jiné aplikace vč. komerčních navigací.
Majáky jsou malé plastové krabičky přilepené na stěnu tunelu každých 40 metrů. Jejich bluetooth vysílač vysílá identifikační kód daného zařízení a není nutné se k němu připojit. Telefon při jízdě tunelem zjišťuje přítomnost konkrétních majáků a podle síly jejich bluetooth signálu vypočítá svou polohu v tunelu. Životnost plně soběstačného majáku je daná výdrží vložené baterie. V Brně se očekává životnost až šest let.
Přesná poloha v tunelu a jeho blízkém okolí přináší uživatelům nejen lepší navigaci, ale také zvyšuje bezpečnost. Uživatelé Waze poznají, kde mají v tunelu a jeho bezprostředním okolí odbočit. Systém rozpozná odchylky od běžného provozu. Řidiči mezi sebou mohou sdílet varování například na odstavené vozidlo, překážku na vozovce nebo výtluk. Potřebné informace obratem dostává správce tunelu, který může na vzniklou situaci rychle reagovat omezením, nebo zastavením provozu.