Nejčastěji obchodníci porušovali povinnost informovat spotřebitele o možnosti zboží reklamovat nebo neoznačili v dokladu o zakoupení, že se jedná o bazarové nebo o vadné zboží. „Při kontrolách bazarů a zastaváren došlo oproti roku 2017 k mírnému snížení počtu porušení právních předpisů, a to téměř o 4 %. Přesto i v roce 2018 byly zjištěny nedostatky ve více než polovině kontrolovaných provozoven. Proto ČOI plánuje v těchto kontrolách pokračovat i v roce 2019,“ uvedl ředitel české obchodní inspekce Mojmír Bezecný.
Nejhůře dopadly kontroly v Olomouckém a Moravskoslezském kraji, kde ze 37 kontrol byly odhaleny nedostatky u 29 z nich, což je v přepočtu 78,4 % případů.Dobré výsledky nepřinesly ani kontroly v Plzeňském a Karlovarském kraji, kde z 51 kontrol zjistili inspektoři u 39 z nich nějaký problém, což je v přepočtu 76,5 % případů. V Jihomoravském a Zlínském kraji se uskutečnilo 35 kontrol a u 25 z nich odhalili inspektoři závadu, což představuje 68,6 % případů. V Královéhradeckém a Pardubickém kraji se problémy vyskytly v 33 případech z 54, což znamená, že 61,1 % kontrolovaných subjektů porušilo právní předpisy. Ve Středočeském kraji a v Praze provedla inspekce 31 kontrol a 16 z nich nebyo v pořádku, což znamená 51,6 % případů. V Ústeckém a Libereckém kraji narazili inspektoři na problém u 44 subjektů ze stovky kontrolovaných, což je 44 % případů. Vůbec nejlépe dopadly kontroly v Jihočeském kraji a na Vysočině. Ze 125 prvěřovanýcch sbjjektů mělo něvo v nepořádku 35 z nich, což představuje 28 % případů.
Nejčastěji, ve 323 případech, byl porušován zákon o ochraně spotřebitele. Ve 100 případech prodávající nedodrželi povinnost řádně informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění, spolu s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit. V 91 případech prodávající nevyznačili v dokladu o zakoupení výrobku informaci o tom, že se jedná o výrobek použitý nebo výrobek s vadou. Ve 41 případech prodávající neseznámil spotřebitele s cenou nabízených výrobků a poskytovaných služeb. Ve 40 případech prodávající nevydal spotřebiteli na jeho žádost doklad o zakoupení výrobků či poskytování služeb včetně zákonem stanovených náležitostí. Ve 21 případech bylo zjištěno, že použité nebo upravované výrobky, výrobky s vadou nebo výrobky s omezenými užitnými vlastnostmi nebyly prodávány odděleně od ostatních výrobků nebo prodávající na tyto vlastnosti výrobků spotřebitele zřetelně neupozornil. V 19 případech prodávající neinformovali spotřebitele jasným, srozumitelným a snadno dostupným způsobem o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů a v 11 případech prodávající nevydali spotřebiteli na jeho žádost písemné potvrzení o povinnostech reklamace zboží.
Další porušení právních předpisů se týkala například zákona o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování, které bylo porušeno ve 49 případech, kdy prodávající nedodrželi svoji povinnost identifikace klienta. Ve dvou případech pak bylo porušeno nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) o názvech textilních vláken a souvisejícím označování materiálového složení textilních výrobků.
"Česká obchodní inspekce pravomocně uložila v roce 2018 celkem 229 pokut v hodnotě 497 000 Kč. V rámci kontrolní akce byl vydán zákaz prodeje na 90 kusů výrobků v hodnotě 5 529 Kč a zákaz používání dvou kusů neověřených měřidel," dodal mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.