Ombudsmanka proto se svými úředníky provedla výzkum, jak slaďují práci, osobní a rodinný život na ministerstvech. Podle tři roky platného zákona mají totiž tyto služební úřady povinnost věnovat slaďování života a práce pozornost a vytvářet pro ně podmínky.

„Lidé jsou různí, ale vesměs někde pracují, mají rodinu a osobní život. V 21. století by neměli být nuceni obětovat jedno pro druhé,“řekla ombudsmanka Anna Šabatová. Sama je přesvědčena, že takové oběti společnosti v důsledku neprospívají.

 

&n

 

„Stát má jít příkladem, pokud soukromému sektoru říká, že má nabízet zkrácené úvazky nebo třeba pružnou pracovní dobu,“ řekl Petr Polák, vedoucí odboru rovného zacházení v kanceláři ombudsmanky.

Příkladně se ke svým úředníkům prý chová ministerstvo obrany. „Zaměstnanci, pokud o to požádají, mohou pracovat místo pěti dní jen čtyři, při zachování plného úvazku. V pátek pak často zůstávají doma,“ zmínil Polák.

Ministerstvo kultury nabízí během prázdnin zaměstnancům externí školky. Většina ministerských úředníků v Česku pak může podle ombudsmanky mít pružně rozvrženou pracovní dobu. Problematická naopak v Česku bývá možnost práce z domova. Na ni neslyší ministerstvo financí, obrany, průmyslu a zdravotnictví. „Například na financích před dvěma lety nepracoval z domova nikdo,“ nastínil Polák.

 

Samotná kancelář ombudsmanky nabízí svým zaměstnancům v Brně školku pro děti za korunu denně.

Data pro výzkum poskytlo 233 úřadů, zjištění se týká 74 916 zaměstnanců. Naprostá většina jsou ženy.

Marek Ludvík | Bleskove.cz