Financování matrik dlouhodobě neodpovídá reálné situaci a potřebám občanů. Část matrik současně provádí pouze několik matričních úkonů ročně, což je nevýhodné a navíc to může ohrožovat kvalitu zápisů ve složitějších situacích. Ministerstvo vnitra proto počítá s redukcí matrik, které provedou do 20 tzv. prvozápisů za rok, tedy 1,5 úkonu za měsíc. Jde o 445 matrik z celkového počtu 1270. [bomba]
"Dostupnost služeb matrik zůstane pro občany nadále téměř stejná a bude přenesena na nejbližší matriční úřad. Zatímco dnes je průměrná vzdálenost na matriku 4,9 km, po optimalizaci půjde o 6,5 km," uvádí autoři návrhu. 85 % matriční agendy se odehrává v městech nad 10 000 obyvatel. "Využít matriku však občan potřebuje fyzicky pouze v případě uzavření sňatků, řadu věcí, jako např. prohlášení o otcovství, lze vyřídit korespondenčně, případně na kterékoliv jiné matrice, protože v těchto případech neplatí místní příslušnost. I bez matriky mohou starostové oddávat vlastní občany, vítat občánky, gratulovat k životnímu jubileu, tudíž k omezení těchto společenských rolí obcí také nedojde," upřesňuje mluvčí ministerstva Marika Vitnerová.
Obce a krajské úřady už ministerstvo vnitra o těchto plánech informovalo. S obcemi, kde by se matrika měla rušit, i s obcemi, kde se budou obvody zvětšovat, bude ministerstvo jednat a s ohledem na případné připomínky bude návrh finalizovat. Vzhledem k rozsahu matriční agendy na dotčených obcích nedojde k propouštění, protože daní zaměstnanci vykonávají matriku pouze na zlomek úvazku vedle jiné činnosti. "Uspořené finanční prostředky přidělíme na jiné agendy přenesené státní správy, kde finance v současné době chybí – např. územní plánování," plánuje ministerstvo.