Zlevnění zahraničních pobytů umožnil konec intervencí a následné posílení koruny. „Nahrává tomu také rozdíl v inflaci mezi tuzemskem a cílovou destinací,“ uvedl pro Českou televizi analytik UniCredit Bank Pavel Sobíšek. Podle něj se ale v následujících týdnech kurz příliš nezmění a nezáleží tedy na tom, kdy přesně si Češi vymění peníze. [bomba]
"Dovolená v Tunisku, Egyptě a Turecku zlevnila zhruba o pětinu. Je to dáno nejen posílením koruny proti euru, ale také tím, že posílilo euro vůči dolaru. Protože tyto země měří svůj kurz právě vůči dolaru, který oproti jejich měnám posílil. Je to kombinace všech tří faktorů,“ cituje ČT24 Sobíška.
Zároveň se letos rozšířil počet oblíbených destinací, kde letos Češi nakoupí za českou tisícovku více než doma. Konkrétně v Bulharsku, Turecku, Maďarsko, Chorvatsku a Slovensku, přitom Slovensko a Chorvatsko ještě v minulém roce platily pro české turisty za dražší. Nejvíce zboží či služeb si nakoupí stejně jako v roce 2016 v Bulharsku, kde česká tisícikoruna má hodnotu 1466 korun, uvádí ČT24.
„Přes solidní růst kupní síly české koruny v uplynulém roce vyjdou zahraniční nákupy stále v průměru o šest procent dráž než v tuzemsku. Ve srovnání s loňskem je ale rozdíl v cenách zhruba poloviční. Dobrou zprávou pro české turisty je, že z počtu jedenácti nejnavštěvovanějších zemí se počet těch, vůči nimž Česko cenově zaostává, zúžil o dvě na šest,“ doplnil Pavel Sobíšek.
Vůbec nejméně si za českou tisícovku nakoupí ve Francii, kde má hodnotu 660 Kč. S desetikorunovým přilepšením vůči Francii může český turista počítat v Rakousku. Třetí cenově nejhůře dostupnou zemí je sousední Německo, kde za 1000 Kč Čech nakoupí zboží a služby v hodnotě 690 korun.
Čeští turisté trhají rekordy v cestách za hranice. Na dovolenou mimo ČR delší než čtyři dny vycestovalo loni 4,93 milionu Čechů, meziročně o 15 procent více. Důvodem je růst mezd i posilující koruna. Cestovatelský žebříček již tradičně ovládlo Chorvatsko, z druhé pozice sesadila Itálie sousední Slovensko. To bylo přitom před dvěma lety na prvním místě.
„Díky pozitivnímu ekonomickému vývoji jsme letos v předprodejích letních zájezdů zaznamenali čtvrtinový nárůst. Letošní rok bude ve znamení návratu Turecka, které se za Řeckem a Španělskem zařadí na pozici třetí nejnavštěvovanější destinace. Turecko těží hlavně z toho, že jak ceny samotných zájezdů, tak i ceny na místě vycházejí letos pro české klienty velmi příznivě a zároveň si Turecko drží vysoký standard služeb,“ uvedl pro Českou televizi Jan Bezděk z cestovní kanceláře Fischer.