Soukromí dopravci si stěžují, že stát příliš zvýhodňuje České dráhy, což je nevýhodné i pro běžné daňové poplatníky, protože právě z jejich kapes stát České dráhy dotuje. Soukromým dopravcům se nyní podařilo opět vyhrát nad státními drahami u soudu. „Rozhodnutí je dobrým signálem pro cestující a důležitou zprávou pro další rozvoj trhu. Dnešní rozhodnutí je důležité nejen pro naši společnost, ale je také důležitým vzkazem pro cestující a otevírání trhu evropské železnice. Pro nás je to silný impulz, že naše práce pro doposud více než 5 miliónů mezinárodních zákazníků, kteří s námi cestují mezi Mnichovem, Prahou, Ostravou, Krakovem nebo Lvovem, má smysl, navzdory neudržitelnému systému financování železnice,“ říká Peter Köhler, CEO společnosti Leo Express. [bomba]
Predátorské ceny na trase Praha – Ostrava, tedy účelově nízké ceny uplatňované s cílem vytlačení konkurence z trhu, začala v listopadu 2016 po několika raziích šetřit také Evropská komise. Ta konstatovala, že účtování predátorských cen brání rozvoji trhu a deformuje jej, méně kompetitivní trh v konečném důsledku poškozuje cestujícího. Na netransparentní účetnictví upozornila také zpráva NKÚ 15/22 z jara 2016.
Úroveň cestování se po vstupu soukromých dopravců zvýšila a počet cestujících rapidně stoupl. Zatímco od revoluce využívání železnice klesalo (pokles o 15 % osobokilometrů na celém území), po vstupu komerčních dopravců došlo k rapidnímu nárůstu (o 30 % po vstupu na jen jednu trasu). Dopravu lze provozovat na páteřních linkách bez dotací, za soukromé peníze tak zvyšovat služby zákazníkům, a veřejné peníze lépe využít v dálkové a regionální dopravě. Státní dopravce nechce konkurenci, proto účtuje podnákladové ceny a křížově dotuje svůj provoz.