Nedostatek zaměstnanců, zejména těch talentovaných a zkušených, již několik let proměňuje český i světový trh práce. Zatímco dříve bylo pro většinu HR manažerů nemyslitelné, aby do firmy znovu přijali zaměstnance, který ji dobrovolně opustil, dnes jich dle studie 75 procent připouští, že by tak učinili. Ze studie také vyplývá, že o návratu k bývalému zaměstnavateli uvažuje celých 40 procent zaměstnanců, 15 procent se jich dokonce už minimálně jednou vrátilo. Návratu jsou přitom více nakloněni mladší pracovníci než ti starší. „Když dříve bezproblémový a šikovný zaměstnanec náhle bez ‚závažnějšího‘ důvodu opustil své místo a odešel jinam, šéfové firem či vedoucí HR oddělení to často považovali téměř za zradu a onen pracovník obvykle skončil na jejich černé listině. Dnes se takový přístup jen stěží vyplatí. Většina mladých dychtí po sbírání zkušeností a pracovních ‚zážitků‘, proto minimálně v prvních letech svého pracovního života třeba každý rok či dva vymění svého zaměstnavatele,“ podotýká Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy. V čem jsou výhody náboru takzvaného „bumerangového“ zaměstnance? Existují i nevýhody?
Minimální onboarding a žádné „rande naslepo“
Jednou z nejzřejmějších výhod opětovného náboru bývalého zaměstnance je fakt, že se obě strany – firma i pracovník – již navzájem znají. Podle zmíněné studie 33 procent HR profesionálů a 38 procent manažerů souhlasí s tím, že právě obeznámenost s firemní kulturou je největší výhodou náboru bumerangových zaměstnanců. Pokud se zaměstnanec vrací na stejnou nebo podobnou pozici, firma významně ušetří na onboardingu a pracovník může bez zdlouhavého zapracování se rovnou naskočit do každodenního chodu. Zaměstnavatel též už ví, co zhruba může od daného člověka očekávat, jaké jsou jeho přednosti a slabiny. V souvislosti s tím tedy 56 procent HR profesionálů a 51 procent manažerů uvádí, že uchazeči z řad bývalých zaměstnanců, kteří se s firmou rozešli v dobrém, dostávají při náboru vysokou prioritu.
Stigma navrátilce
Další výhodou je poměrně vysoká šance, že bumerangový pracovník přinese do firmy nové know-how, nové kontakty a vrátí se celkově jako zkušenější pracovník. Byl-li navíc oblíben mezi kolegy, může jeho návrat pozvednout pracovní morálku v týmu. V neposlední řadě rovněž může fungovat jako „živá reklama“ na kvalitu pracovního prostředí pro ostatní a podpořit tak zaměstnaneckou loajalitu. Asi největší nevýhodou náboru bývalého zaměstnance je poté možnost, že zanedlouho zase uteče. Právě toho se obává téměř třetina respondentů výše uvedeného průzkumu. Brzký odchod poté samozřejmě přináší náklady na nový nábor.