Před rokem 1989 se podnikatelé v České republice mohli počítat na stovky. Téměř všechny firmy držel ve svých rukou stát. Onu drobnou skupinu živnostníků představovala zejména takzvaná svobodná povolání či někteří poskytovatelé služeb jako kadeřnice nebo hospodští. Plnohodnotnější podnikání se tak do české ekonomiky začalo vracet až po sametové revoluci.
Podnikání v devadesátkách: Snadné úvěry, málo informací i kultivovanosti
Návrat podnikání do našich zemí ovšem neprobíhal nijak klidně, naopak byl dost chaotický. Podnikatelé 90. let se po hlavě vrhali do byznysu s naivní představou rychlého zbohatnutí. Bylo to období divokému kapitalismu v pravém slova smyslu.
Začít v devadesátkách podnikat bylo relativně snadné. Banky ochotně půjčovaly peníze kdekomu a na kdeco. Jednodušší a rychlejší přístup k penězům byl pravděpodobně hlavní výhodou oproti dnešní situaci. Na druhou stranu si je potřeba uvědomit, že pokud si člověk snadno na podnikání mohl půjčit peníze, ale podnikat neuměl, rychle mu to zničilo život.
Kultivovanost, diplomatický přístup, serióznost – to se příliš nenosilo. Na poměrně rozšířené pologaunerské způsoby, aroganci a sebestřednost mnohých „devadesátkových“ podnikatelů bohužel podnikatelská sféra doplácí dodnes. Lidé si se slovem podnikatel i dnes obvykle spojí nějakou negativní konotaci, ať už je to tunelování, korupce, nebo celkově ostré lokty.
Podnikatel není big boss, ale houževnatý a trpělivý stavitel
Kvůli vlastní naivitě a představě, že podnikatele dělá velké auto a chování ala „big boss“ ovšem mnoho tehdejších podnikatelů rychle krachovalo. Svou roli hrála i nezkušenost a nevyzrálost podnikatelského prostředí. Dalším silným činitelem byly, tak jako jsou jimi mnohdy i dnes, finance. V devadesátých letech se podnikatelé rychle „přeúvěrovali“ a následně zadlužili. Byli totiž přesvědčeni, že zcela základní cestou k úspěchu podnikání jsou prostě peníze. Hodně peněz.
Dnešní podnikatelé již většinou vědí, že vytrvalým, korektním a seriózním přístupem lze dosáhnout víc než nějakým gaunerským stylem. Pokud náhodou neobjevíte díru na trhu a úžasnou příležitost, musíte počítat s deseti, dvaceti lety systematického budování svého podnikání a učení se, jak pracovat s lidmi, jak vést firmu, jak být lídrem. S ohledem na situaci na pracovním trhu je potřeba právě i hodně té kultivovanosti, korektnosti a diplomatických dovedností.