Zpřísnit postihy za provozování nelegální taxislužby - to je cíl vládní novely zákona o silniční dopravě, kterou schválili poslanci. Teď ji ještě musí projednat Senát a podepsat prezident.
Norma také posiluje pravomoci měst a obcí. Měly by dostat možnost určit například jednotnou barvu karoserie vozů taxislužby nebo žádat po řidičích povinné zkoušky z místopisu.
S tím nesouhlasí pochopitelně opoziční ODS. Tato strana se neustále ohání tím, že je třeba více trh deregulovat a zajistit svobodu podnikání. Nicméně právě kvůli ní se v posledních desítkách let rozmohlo podnikání taxikářů - zlodějů a podvodníků, kteří si dělají doslova, co chtějí!
„Obecně mně vadí všechny ty zbytečné a nadbytečné regulace, které v současné době nejsou potřeba. Připadá mi to už příliš. Proč barvu vozu? Nebo dokonce typ vozidla. To opravdu zavání korupčním jednáním. A místopis? Proboha, dneska má každý navigaci v chytrém telefonu, tabletu. Já si myslím, že v současné době tudy cesta nevede,“ řekl poslanec za ODS Ivan Adamec. [bomba]
Jenomže každý vyspělý stát podobná opatření má. Mají chránit hlavně klienty. A to i před zloději - taxikáři, kteří si jsou schopni za pětikilometrovou cestu říct i 1 500 korun. „Je to zlodějna. A ano, měly by být jednotné barvy a pravidla. Celá slavná ODS v této zemi způsobila jedno - že dala šanci všem, co chtějí krást a podvádět a někteří, hlavně pražští taxikáři, jsou toho zářným příkladem,” rozčílil se jeden z taxikářů, který říká, že “on osmnáct let podniká poctivě jako hlupák” a ti zlodějští se mají o dvě stě procent lépe.
Ministr dopravy za hnutí ANO Dan Ťok s rozšířením pravomocí souhlasí. „Myslím, že samosprávy vědí, co mají chtít od svých taxikářů. A mají tu možnost si to regulovat rozdílným způsobem. Požadavky nejsou na jedné i na druhé straně stejné, to znamená, že to, co se chce v Praze, Brně, nemusí chtít třeba Valašské Meziříčí nebo Vsetín,“ dodal pro Radiožurnál.
Novela počítá i s tím, že o způsobilost šoféra taxislužby bude moct řidič přijít hned po prvním závažném přestupku, jako je třeba předražení jízdného. Teď může řidič přijít o oprávnění až po opakovaném přestupku.
Neprošel naopak návrh, aby u vozidel, která nemají taxametr, mohl místo dosavadní papírové smlouvy sloužit jako alternativní doklad záznam v mobilní aplikaci.