Momentálně je v ČR rozestavěno 140 kilometrů dálnic. Letos mají začít práce na dalších 130 kilometrech. V tom jsou ale i rekonstrukční práce. Podmínkou ovšem je vykoupit pro nové dálnice včas všechny potřebné pozemky. Přispět k tomu má poslanecká novela o urychlení výstavby dopravní infrastruktury, kterou už schválila Sněmovna a 13. ledna ji projedná Senát.
Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) chce proto po vzoru Německa do české legislativy prosadit možnost začít stavět už ve chvíli, kdy ještě nejsou vykoupeny všechny pozemky. Případné spory s jejich vlastníky o výkupní ceně by pak soud řešil až v průběhu výstavby. Ale asi narazí. Se šnečí rychlostí českých soudů a laxních soudců to bude běh na dlouholetou trať
Protože ale Česku teče do bot a může přijít o miliardy z EU, které je na infrastrukturu nutno dočerpat, budou zřejmě politikové napříč ochotni návrh podpořit.
Poslanci například navrhují místo dosavadních maximálních cenových limitů pro výkup pozemků zavést pevné ceny a omezit bonus za výkup zemědělské a lesnické půdy. Jejich novela má také umožnit, aby stát mohl nakupovat pozemky, které potřebuje směnit za jiné, potřebné pro výstavbu nejen dálnic, ale i železničních tratí a vodních děl. [bomba]
„Ten poslanecký návrh skutečně umožní zajistit pokračování přípravy výstavby dopravní infrastruktury v České republice bez nějakých vážnějších problémů,“ řekl už dříve premiér Bohuslav Sobotka.
Ještě by pak poslanci měli schválit zákon, aby ten, kdo stavby ošidí, nedostatečně a nekvalitně postaví, za to automaticky nesl zodpovědnost, což se neděje a mnoho úseků je ještě v době, než vstoupí do ostrého provozu rekonstruováno.
Naprosto dokonalým vzorem toho, jak příšerně to v Česku funguje je fakt, že ani 26 let po Sametové revoluci neexistuje kompletní dálniční spojnice mezi Prahou, jižními Čechami a hranicemi s Rakouskem! Zatímco Rakušané mají třeba postavenou dálnici a rychlostní silnici z Lince až do Freistadtu a klidně by mohli z fleku dostavět kus až na hranice, Češi neudělali ani to, co desítky let slibují, že se provoz zrychlí, zefektivní a bude bezpečný. A to rozhodně ve směru od Českých Budějovic do Dolního Dvořiště není. V 21. století je zde, v místech, kudy projedou denně stovky kamionů a desetitisíce aut zoufalá dvouproudá a nebezpečná silnice, kde se staly už desítky smrtelných nehod.