Zástupci Grandi Stazioni prostě odmítají to, že by porušili smlouvu a evidentně se odmítají se SŽDC domluvit. Mnozí se ptají na adresu ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) – a co teď, pane ministře.
Klíč od budovy tak ministru dopravy Danu Ťokovi předal šéf servisní společnosti ISS Jan Boháček. Podle Správy železniční dopravní cesty, která je majitelem nádraží, vypršela nájemní smlouva s firmou o půlnoci z neděle na pondělí. Grandi Stazioni to odmítá a trvá na tom, že nájemní smlouva dál trvá.
Firma měla podle Ťoka 13 let na to, aby nádraží opravila, což se nestalo. Nádraží měla mít italská firma pronajaté na dalších 30 let, pokud by do 16. října zvládla zrekonstruovat celý objekt. Firma již dříve uvedla, že pokud SŽDC společnost z objektu vypoví, bude požadovat 1,2 miliardy korun jako kompenzaci za rekonstrukci odbavovací haly a rovněž náhradu za ušlý zisk z dalších let provozu nádraží. [bomba]
„My jsme ochotni společnosti vyplatit částku, kterou prokazatelně na pražském hlavním nádraží prostavěla. My bychom se rádi dohodli mimosoudně, ale to se asi nepodaří. Tak se zřejmě budeme muset soudit," řekl generální ředitel SŽDC Pavel Surý.
Stačilo přitom smlouvu lépe podchytit, případně ustanovit ve společnosti českého zástupce, který by dohlédl na to, aby se věci hnuly správným směrem. Ovšem ministerstvo dopravy jen proto, aby se nádraží opravilo, dalo Italům de facto neomezené možnosti. „Proč se například plýtvá penězi. Proč se nespojí ČD se SŽDC, ubude nesmyslů, administrativy, zbytečně to nebude stát miliardy a mohou se opravovat nádraží,“ myslí si jeden z pracovníků Českých drah.
Grandi Stazioni do letošního června většinově vlastnily italské dráhy. Nově firmu vlastní francouzský investiční fond Antin a italská investorská skupina Borletti Group. Předloni česká pobočka Grandi Stazioni hospodařila se ziskem 54 milionů korun při výnosech přesahujících 144 milionů korun. To podle některých znalců je docela málo na to, že se zabývají miliardovými zakázkami.
„Nádraží teď těžko někdo opraví v krátké době. Vše se povleče a bude to tam, kde to bylo. Proč se před tím pronajalo nádraží italské a ne české firmě? Trochu zvláštní…,“ míní někteří lidé z oblasti železniční dopravy.