Europoslanci Luděk Niedermayer (TOP 09/STAN) a Ivan Štefanec z KDH (oba frakce ELS – Evropská lidová strana) společně odeslali dopis Evropské komisi, ve kterém na tento problém upozorňují. [bomba]
"Pozastavení účinnosti takřka identické úpravy v Německu z roku 2015 do doby konečného rozhodnutí Komise se podařilo i zásluhou silného a vytrvalého tlaku Evropského parlamentu. V reakci na něj Evropská komise zdůraznila, že systematické uplatňování požadavků minimální mzdy vůči zahraničním dopravcům vytváří nepřiměřenou překážku na vnitřním trhu. Nejde ale zdaleka jen o výši mzdy. Další nepřiměřená omezení mohou představovat administrativní náklady spojené s regulací,“ řekl europoslanec Luděk Niedermayer. Kromě toho má prý obavy, že pokud pro takovéto národní úpravy nebudou vymezeny jasné hranice, může dojít k jejich zavádění i v dalších zemích, což by mohlo vést k tomu, že v některých oblastech se vnitřní trh EU stane zcela nefunkčním.
Oba europoslanci očekávají rychlou reakci a účinný zásah ze strany Evropské komise. "Typický slovenský autodopravce je malá firma, která operuje s méně než pěti nákladními auty. Nutit ji vyplácet řidičům francouzskou minimální mzdu a zatěžovat ji byrokracií, která je s tím spojená, je pro ni likvidační. Nebude to vést ke zvyšování platů zaměstnanců, ale k jejich propouštění, protože středoevropský trh ovládnou velké nadnárodní společnosti s vlastními auty a řidiči. Jsem v kontaktu se zástupci slovenských autodopravců i s kolegy z České republiky a dalších členských států. Společně vyvíjíme tlak na Evropsku komisi, aby platnost francouzského zákona, který je v rozporu s evropskou legislativou, pozastavila,“ dodal Ivan Štefanec (KDH).
Francie uplatňuje nový zákon, podle kterého musejí cizí dopravci vyplácet svým řidičům alespoň minimální francouzskou mzdu. Zahraniční řidiči tuto věc musejí tamním policistům doložit písemně a ve francouzštině. Podle mnohých je ale toto nařízení naprosto mimo mísu a Francie se tak jen snaží zlikvidovat konkurenci. Mnozí odborníci však upozorňují, že podobné pokuty se mohou stát v příštích letech samozřejmostí. Západoevropské země totiž čím dál více chrání své pracovní trhy před řidiči z levnějších zemí tím, že vymýšlejí nejrůznější opatření. A nejde jen o minimální mzdu. ale i jiné obstrukce, například povinnost pro řidiče přespat v hotelu, nikoliv v kabině kamionu. Zatím největší hrozbou pro české dopravce je údajně podobné opatření o minimální mzdě v Německu. To dosud nezačalo být vymáháno, protože je předmětem vyšetřování Evropské komise.