V současnosti funguje v České republice asi 370 Stanic technické kontroly. "I přesto, že zákon je v rozpracované fázi, se Ministerstvo dopravy snaží poměrně radikálně změnit prováděcí vyhlášku, která stanovuje způsob výpočtu kapacity. Je možné, že jejich počet by se mohl zvýšit až o trojnásobek. Osobně jsem pro, mělo by dojít ke zvýšení počtu stanic na území ČR a jejich službu tak přiblížit více lidem. Na druhou stranu jednoznačně odmítám takzvaný polský model, kdy si stanici provozuje kdokoli, dochází ke korupci, stát nemá šanci zkontrolovat kvalitu prováděných kontrol a na silnice se tak dostávají nebezpečné vraky, ohrožující lidské životy," prohlásil Kolovratník.
Dnešní systém udělování licencí je podle poslance za hnutí ANO nastaven velmi komplikovaně a nepřehledně. Nové licence přidělují krajské úřady, na základě složitých výpočtů, které berou v potaz nejen teoretická čísla, ale i politicky stanovené hodnoty, délky strávené doby na STK a podobně. "Jsem přesvědčen, že současný stav není vyhovující a je potřeba ho změnit. Na posledním zasedání Hospodářského výboru jsem proto představil řešení tohoto problému. Jedná se o předělání současného mechanismu, podle kterého by se závazné hodnoty nově odvíjely od reálného stavu, nikoliv od hypotetických čísel a hodnot," konstatoval Kolovratník. [bomba]
Od 1. ledna letošního roku u nás pracujeme s takzvaným Centrálním informačním systémem a delší dobu také se známým Registrem vozidel. "Jejich tvorba stála úředníky mnoho hodin práce, české občany obrněné nervy a český rozpočet nemalé finanční prostředky. Mám ale pocit, že je dosud nevyužíváme naplno. Můj pozměňovací návrh to chce změnit. V informačním systému vidíme aktuální počet registrovaných vozidel, potřebu technických prohlídek na území okresů atd. A možná vás to překvapí, ale dnes víme i to, jak dlouho skutečně strávila vozidla na technické kontrole, protože údaje o zahájení i k ukončení technické kontroly jsou on-line. Takže bez žádných debat, dnes jsme z těchto údajů zcela prokazatelně schopni stanovit relativně přesné číslo (ne)potřebnosti nových STK," řekl Kolovratník.
Pokud v některých okresech, obvodu, nastane situace, že bude potřeba technických kontrol překročena o 80 procent a bude tomu odpovídat i skutečný počet provedených kontrol, bude moci být udělena nová licence v té dané lokalitě. Znamená to, že tento návrh operativně reaguje na stav v jednotlivých místech České republiky. "Z osobní zkušenosti vím, co obnáší taková technická kontrola. Mnoho lidí mi dá za pravdu, že v některých částech České republiky jsou stanice technické kontroly často přeplněné a taková technická zabere klidně i celý den. Pokud schválíme tento návrh, můžeme tomu všemu udělat přítrž. Kde je skutečně velká poptávka, může vzniknout nová stanice," uvedl poslanec.
Další stránkou, kterou tento návrh řeší, je vypořádání se s nároky Evropské komise v souvislosti s měřením emisí. Ta podle směrnice z roku 2014 chce po České republice, aby se zabývala i sloučením kontrol a měření emisí. Tento návrh je revoluční v tom, že výstup z emisí by se nově stal součástí Centrálního informačního systému – byl by takzvaně on-line. "V praxi by to znamenalo, že jakákoliv STK by mohla s tímto údajem dále pracovat a použít jej jako součást finálního výstupního protokolu. Zavedeme tak dvojkolejný systém – emise mohou, ale nemusí být součástí STK, všechny údaje se moderním způsobem propojí v databázi a my neohrozíme dosavadní investice podnikatelů, kteří emise provozují a nakoupili na to drahá zařízení," dodal Kolovratník.