Asociace krajů ústy jejího předsedy dokonce Dana Ťoka vyzvala k rezignaci. Šéf dopravy se sice hájí tím, že takto to neřekl, že to bylo jen špatně pochopeno, ovšem hejtmani si stojí za svým.
Ťok v rozhovoru pro Lidové noviny uvedl, že příspěvek ministerstva dopravy krajům na opravy silnic druhých a třetích tříd v roce 2017 bude nulový. V posledních dvou letech rozdělilo ministerstvo na opravy krajských silnic mimořádně přes sedm miliard korun. Mluvčí ministerstva Tomáš Neřold řekl, že to byl právě ministr Ťok, kdo opravy silnic nejvíce podpořil. "Více předvolební rétoriku komentovat nebudeme," uvedl k výzvě Asociace krajů Neřold.
Tím však jak Ťok, tak i Neřold hejtmany naštval a vyzvali ho k tomu, že by měl skončit. Letos jim ministerstvo dopravy rozdělilo na opravy uvedených silnic tři miliardy korun, šlo o peníze, které se podařilo ušetřit z loňského rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. Peníze pro opravy krajských silnic poslalo ministerstvo poprvé loni, kdy na této dotaci rozdělilo mezi kraje 4,4 miliardy korun. [bomba]
Podle Ťoka jsou požadavky hejtmanů nefér, protože vláda krajům ukázala, že je ochotna jim nadstandardně pomoct, a kraje z toho podle něj dělají standardní záležitost.
"My tu nejsme od toho, abychom krajům dávali další dotace na dvojky a trojky. Mají jiný způsob financování. Byla to mimořádná dotace a nebyla, ani neměla být, nároková," řekl LN ministr. Mluvčí Neřold pak řekl, že šlo o mimořádný příspěvek státu na komunikace, které jsou v majetku krajů a ty se o ně mají starat.
To naštvalo i hejtmana Jihočeského kraje Jiřího Zimolu (ČSSD). "Já mám pocit, že pan ministr vidí, tak jak jsou silnice druhé a třetí třídy, že po těchto silnicích jezdí občané II. a III. kategorie. Ale tak to přeci není. Mě upřímně nezajímá, co říká ministr Ťok. Já jsem měl na návštěvě kraje premiéra Sobotku. Ten mne ujistil, že vláda chce i v dalších letech přispívat krajům na opravy silnic. A slovo pana premiéra je pro mě věrohodnější než ministra Ťoka,“ konstatoval Zimola.
Rozčílený je i hejtman Jihomoravského kraje a šéf Asociace krajů ČR Michal Hašek. "Díky zpackanému tendru na mýto přišel stát o další možné výnosy a zejména kraje jsou dále postiženy záplavou kamionů objíždějících a ničících silnice nižších tříd mimo zpoplatněné dálnice," uvedl Hašek.
Podle něj vázne i možnost čerpání fondů EU kraji na nákup vlaků pro zajištění regionální železniční dopravy. Za "absolutní výsměch občanům" pak po "Ťokově skandálním odmítnutí pomoci krajům" s opravami silnic považuje asociace billboardy hnutí ANO s přísliby nových silnic.
S požadavkem asociace na rezignaci ministra souhlasí i hejtman Středočeského kraje Miloš Petera (ČSSD). "Takhle má zřejmě vypadat to řízení krajů jako firmy. Nevím, jestli má pan ministr vůbec ponětí, kolik kilometrů silnic druhých a třetích tříd kraj spravuje, kolik aut po nich jezdí a kolik peněz je třeba na jejich opravy," uvedl hejtman.
Stát prostřednictvím SFDI platí opravy a údržbu dálnic a silnic první třídy. O silnice nižších tříd se pak starají kraje a obce. V letošním roce dopravní fond hospodaří s částkou 65,7 miliardy korun, což proti loňskému roku představuje snížení o 28,7 miliardy korun.