Ministerstvo dopravy se sice ústy ministra Ťoka chlubí tím, že se mu podařilo s firmou Kapsch vyjednat téměř třetinové zlevnění provozu dálničního mýtného systému pro nadcházející období 2017 – 2019, ovšem nikde se už ale nehovoří o tom, že rakouská společnost bude i nadále od českého státu pobírat v nezměněné výši stamilionové odměny. Ty jsou jí už deset let vypláceny „bokem" za takzvanou účinnost výběru mýta. Zjistil to internetový týdeník Dotyk!
A zdá se, že Kapsch také tak trochu českou stranu vydírá, vyhrožuje a resortu dopravy asi nezbývá nic jiného, než nevýhodné odměny vyplácet. Ale to není všechno. Problém je i s "mýtnými krabičkami"!
Zachování vysokých bonusů je možné vyčíst ze smluvních dodatků, prodlužujících bez soutěže kontrakt o další až tři roky, které poslední srpnový víkend za nestandardních okolností dojednal a podepsal Jakub Kopřiva, náměstek ministra dopravy Dan Ťoka. A potvrzují je i někteří účastníci jednání. [bomba]
Firma Kapsch je podle týdeníku Dotyk odměňována podle úspěšnosti předepsání, tedy vyměření mýta. Tedy nakolik se jí daří identifikovat vozidla podléhající mýtné povinnosti. Pokud je úspěšnost nad 95 procent, dostává Kapsch bonusy. Pokud by byla pod tuto hranici, bude zatížena malusy. To se ale zatím nikdy nestalo.
„Standardně se Kapsch pohybuje nad 99 procentech. Hodnocení v roli nezávislého znalce provádí firma CGI, někdejší Logica,“ zjistil magazín Dotyk.
Česká republika už firmě Kapsch přes „luxusní" bonusy vyplatila téměř 1,4 miliardy korun. Teoreticky firmě sice hrozí i sankční malusy, ale kritéria jsou tak měkká, že za deset let se ani jedinkrát nestalo, že by jimi Rakušané byli byť jen ohroženi.
Až na konci letošního roku vyprší desetiletá smlouva, celkové odměny s největší pravděpodobností přesáhnou hranici 1,6 miliardy korun. A o tom už občany, voliče, jaksi zapomněl pan ministr informovat.
V současné době se částka, kterou Kapsch ročně na odměnách dostává, přibližuje hranici čtvrt miliardy korun a neustále, vždy v návaznosti na dálničním provozu narůstá. Během příštích tří let si tak společnost přijde až na další tři čtvrtě miliardy korun. A to není vážně málo!
Tuto částku je nutné připočíst k sumě téměř 5,3 miliardy korun, kterou Ťokovo ministerstvo dopravy prezentovalo veřejnosti jako mezní pro platby státu za provoz, údržbu a rozšiřování mýtného systému o nové funkcionality v onom přechodném tříletém období, než bude nalezen nový provozovatel v “technologicky neutrálním" tendru.
Nad výší „skrytých" bonusů se v minulosti pozastavil Nejvyšší kontrolní úřad. A nedávno je kritizoval také bývalý ministr dopravy za ODS Zbyněk Stanjura. Možné snížení připustil i ministr Dan Ťok. Ale zatím se nic moc nestalo a jede se vesele dál!
Firma Kapsch však také měla dát jasně najevo, že pokud se jí odměny sníží, nebude ochotna v takové míře slevit z cen za provoz mýtného systému. Což se dá nazvat jako vydírání „A tak bylo nakonec dohodnuto, že bude pro stát výhodnější odměny zachovat. Hrozilo totiž také, že by Kapsch ztratil motivaci vybírat mýtné v maximální možné míře, což by se pak nepříznivě odrazilo v celkových výnosech," říká k tomu jeden z účastníků jednání.
Jenomže to není jediný průšvih! Ministerstvo dopravy totiž navíc nakoupí do konce roku 2019 od firmy Kapsch pro autodopravce, kteří využívají české dálnice a český elektronický mýtný systém, až 240 tisíc nových palubních jednotek (tzv. OBU). Zaplatí za ně přes 313 milionů korun, každou za 1 305 Kč bez DPH. A to přesto, že na trhu se dají krabičky stejné kvality sehnat za téměř poloviční cenu. Resort dopravy však tvrdí, že to jinak prostě nešlo...