"Kdybych tímto šibalským způsobem postupoval při uzavírání smluv v Náchodě, ještě ten večer čelím trestnímu oznámení, ráno by mě zastupitelstvo odvolalo z funkce a do své kanceláře bych se už nedostal. V případě, že tak postupuje ministerstvo spravované hnutím ANO je vše v pořádku a podepsání smlouvy je vydáváno za úspěch," komentoval situaci Birke. [bomba]
Vyjednávání o nové podobě smlouvy bylo podle vyjádření tiskového mluvčí ministerstva dopravy prý velmi intenzivní a "práce běžely i o víkendu". "Jsem přesvědčen o tom, že pokud by ministři dopravy za hnutí ANO pracovali takto intenzivně také na přípravě otevřeného výběrového řízení na nového provozovatele mýta, určitě by ho stihli připravit a Česká republika by kvůli pokračování nevýhodné spolupráce s Kapschem nepřicházela o miliardy," poznamenal Jan Birke.
Birke ale upozorňuje na to, že uzavírání smlouvy na základě jednacího řízení bez uveřejnění o víkendu není standardní postup. "Ministerským úředníkům nezbývá, než ujišťovat veřejnost, že uzavření smlouvy prý proběhlo podle zákona. Posouzení není na mně, ale na právnících. Já jsem si v této souvislosti vybavil citát římského filozofa Senecy, který říká: co nezakazuje zákon, to zakazuje stud. Na ministerstvu dopravy Senecu určitě nečetl ani ministr dopravy Ťok, ani jeho náměstek Kopřiva, který smlouvu podepsal. Bohužel," řekl Birke.
Podle Birkeho je důležité připomenout, že firma SkyToll, kvůli které se jednalo a podepisovalo o víkendu, zveřejnila již v březnu letošního roku svůj návrh na provoz mýta, který byl ve srovnání s dnešními náklady na provozování systému firmou Kapsch bez jakéhokoliv jednání s nimi přibližně o 20 % levnější. "Takže je na místě otázka: Nedalo se jednáním s konkurencí dosáhnout lepší ceny a ušetřit další stovky milionů? A odpověď?," dodal Birke.