České školství je dlouhodobě podfinancované a platy českých učitelů jsou podle OECD nejhorší mezi vyspělými státy. To se samozřejmě projevuje i na výsledcích studentů a konkurenceschopnosti, kdy se mluví o tom, že ČR „ujíždí vlak“. „Reforma školství je jednoznačně nutná, nedokážeme se ale dohodnout ani na tom, jestli bychom měli mít povinnou maturitu z matematiky nebo ne. Hodně studentů totiž u maturity propadá a mají prý ,zničený život´. Seriózní diskuzi o příčinách a snahu o nápravu člověk ale v médiích v podstatě nenajde, řešení problému s efektivní výukou se odkládá. Asi se najela léčba ,vytvořte dva kruhy, jděte proti sobě a zdravte se - tak se uzdravíte´. Bohužel, čas nemusí být vždy všelékem,“ konstatoval Zdechovský.
Naštěstí tu ale máme Piráty, dodal ironicky Zdechovský. „Ti řekli: ,Už dost! Máme plán, jak vše vyřešit: maturitu prostě zrušíme! Už žádní trpící a neúspěšní studenti.´ Střední škola bude uznaná všem, co nějak prolezli až prochlastali čtyři roky docházky. Jejich vzdělání bude pořád vyšší než těch z učebních oborů, kteří vstávali na praxe v brzkých ranních hodinách a museli si zisk výučního listu tvrdě odmakat. V řemeslu jim totiž nikdo nic zadarmo nedá, auto musí jezdit, záchod odtékat, postel se pod vámi nesmí rozpadnout,“ řekl sarkasticky europoslanec.
Docela by ho prý zajímalo, jestli se Piráti zamysleli nad tím, jak by studenti v nejdivočejších letech na něco podobného reagovali. Pomohlo by to učitelům k lepší výuce? Často je totiž maturita ten jediný „strašák“, nebo pozitivněji řečeno motivace, kvůli čemu se studenti vybičují k lepším výkonům. „Je to jasně dané pravidlo a hranice, které učí, že v budoucnu ani autoškolu nestačí jen absolvovat, člověk musí úspěšně složit zkoušku. Do práce nestačí jen chodit zívat, musejí být výsledky. Proto se i maturitě říká zkouška dospělosti – připravuje na dospělost a na to, že hezké oči v drtivé většině případů nestačí,“ uvedl Zdechovský.
Jak dále europoslanec přiznal, ani on si už nepamatuje, co se k maturitě učil, ba co víc, už ani to, jaké vlastně dostal otázky. K životu to prý nepotřeboval. „Potřeboval jsem ale ten stres okolo toho, pocit zodpovědnosti a virtuální koudel u zadku. Sice v podstatě všichni zpětně říkáme, jaká maturita byla fraška a v porovnání se státnicemi a dalšími výzvami a ,testy´ v pozdějším životě je to i pravda, ale tak hodinu před zkouškou byli nervózní i ti největší borci a radost z úspěchu pak byla obrovská. Vždyť se komisařka mohla blbě vyspat a tisíce dalších věcí! A pak už si stačí pro příště říkat: zvládl jsem maturitu, tohle bude taky brnkačka,“ poznamenal Zdechovský.
Naučíte se podle něj, že úspěchy se dají replikovat. A při neúspěchu, že se nic nesmí vzdávat. Někdy se nepodaří, ale člověk ví, že se příště musí připravit líp. I neúspěch patří k životu a učí zodpovědnosti, dodal Zdechovský. „Proto jsou i na maturitu hned tři pokusy – a ruku na srdce, kolikrát v životě jich dostanete tolik?“ doplnil Zdechovský.
V maturitním věku ani není pro studenty jednodušší a efektivnější cesty, jak nasimulovat další životní stres než: lumírovci, ruchovci, matice, integrály a další podobné parády, je přesvědčený europoslanec. Rovná a jasná pravidla pro všechny, kdy s nutností složit maturitu už se na ty střední školy a gymply chodí. „Ano, maturita není, co bývala a potřebuje reformu, ale proč se přizpůsobovat neúspěšným? Hledání výmluv a omluv nás někam posune? Není na čase, aby maturita opět byla certifikátem pro nejlepší?“ ptá se politik.
Na příkladu Pirátů a jejich přístupu ke školství se podle něj zase jednou ukázalo, jak jsou vlastně liberálně levicoví. „Zatímco konzervativci by do školství dali co nejvíce peněz a opravdu se zamysleli nad efektivitou výuky, přísnými testy a praktičností pro další rozvoj vědy a výzkumu, Piráti řeší ,právo na střední školu´ a jak dát maturitu i těm, kteří na to nemají nebo se ,bojí´ využívat druhých a třetích pokusů. Ne, milí Piráti, přizpůsobování systému těm nejslabším není cesta ke vzdělanější společnosti, to je cesta k demenci. A proto s vaším návrhem nikdy nebudu souhlasit,“ uzavřel Zdechovský.