Podle Růžičky není pochyb o tom, že matematika je nesmírně důležitý obor. Rozvíjí logické myšlení, učí systematickému a racionálnímu přístupu k řešení problému, umožňuje dojít k ověřitelnému výsledku. "Kdyby se tak matematika na našich školách opravdu učila, jistě by ji milovali nejen učitelé, ale i samotní žáci a profitovala by z toho celá společnost. Realita je ovšem úplně jiná," konstatoval Růžička. Přetížené osnovy, kdy se nestihne látka pořádně vyložit, natož procvičit. Fatální nedostatek učitelů, natož učitelů, kteří žáky motivují, povrchnost, nezájem, odpor žáků a víc než tristní výsledky nejen v mezinárodních šetřeních, ale i u maturit. "A násilím protlačené dobro v podobě povinné maturity z matematiky bylo posledním hřebíčkem do rakve půvabu a důležitosti matematiky," je přesvědčen Růžička.
Několik let propadá z matematiky více než čtvrtina maturantů, kteří si ji zvolili dobrovolně. "Umí si někdo představit, jak by to vypadalo, kdyby museli maturovat všichni a povinně? A nejde jen o to, že za krátkou éru státních maturit skončily desítky tisíc mladých lidí po letech středoškolských studií bez maturitního vysvědčení, pouze se základním vzděláním. Nevzdělaní, nerekvalifikovatelní, nezaměstnatelní tak rozšířili počet těch, kteří většinu života budou na okraji společnosti," podotkl 1. místopředseda Senátu.
Lze sice podle něj snížit požadavky na znalosti u maturit, je možné omezit počty maturitních oborů i studujících, jde zaměřit výuku na monotónní přepočítávání modelových příkladů, které pak u maturity prověříme. "Ale opravdu to tak chceme? Nebo si přejeme, aby studenti matematiku opravdu uměli? Odpověď je jasná. Musíme proto učit matematiku hodně, dobře a s ohledem na předpoklady jednotlivých žáků. Musí ji učit skvělí, dobře zaplacení učitelé a žáci musí mít čas a chuť se ji také opravdu naučit. Téměř vše z toho nám v současnosti chybí," řekl Růžička.
Dodal, že když z úst ministra zaznělo „A“ v podobě zrušení povinné maturity z matematiky, je třeba dodat i „B“ v podobě nápravy. "Napravit to není jen úkol pro ministra školství a jeho úřad. Je to povinnost vlády a zájem celé společnosti," uzavřel politik.